• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Stölderna på campus ska stoppas genom kampanjen Våga fråga. Foto: SVT

Kampanjen ”Våga fråga” – ska stoppa stölder på Uppsala universitetet

Uppdaterad
Publicerad

Efter en omfattande stöldräd på Uppsala universitets område tar man till ett nytt grepp för att stoppa stölderna. Kampanjen ”Våga fråga” går ut på att förhindra obehöriga att ta sig in i universitetets lokaler.

Att våga fråga vem personen är när du håller upp en låst dörr är inte pinsamt – utan tvärtom, helt självklart. Så lyder mottot för säkerhetsavdelningens kampanj ”Våga fråga”.

– Stölderna har inträffat över hela campus och vi har problem att personer som inte ska vara här rör sig i våra lokaler. Vi har haft fall där personer som inte jobbar på universitetet tagit sig in genom våra skalskydd, alltså där du behöver ett passerkort, och stulit saker, säger Christina Boman, säkerhetschef vid säkerhetsavdelningen på Uppsala universitetet.

Studenter extra utsatta för stölder

– Vi ser också att studenter är extra utsatta för stölder när de sitter i stora lokaler och studerar, säger Christina Boman.

Du är inte rädd att kampanjen ska få motsatt effekt, och eventuellt få anställda eller studenter att bli överdrivet misstänksamma? 

– Nej det tror jag inte. Om man vet med sig att man inte har ett syfte med sin vistelse på universitetet utan försöker smita in, tror jag att det kan vara avskräckande att bli tillfrågad.

Mer om kampanjen ”Våga fråga”

Kampanjen omfattar hela Uppsala universitetsområde och riktar sig till universitetets runt 7 000 anställda och 45 000 studenter.

Kampanjmaterial sitter uppe på stora delar av Uppsala universitet, bland annat ovanför kortläsare i anslutning till låsta dörrar, och på tv-skärmar på olika institutioner där många studenter rör sig rullar kampanjens logga.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.