Enligt det avtal om bärgning som Karlstads kommun tecknat med bärgningsföretaget Drive om bärgning av Båten ska kommunen betala 1,2 miljoner kronor för arbetet med att bärga och riva Båten. Den beräknade tidsåtgången i avtalet uppgår till totalt fyra veckor. Då förutsattes att Båten skulle vara säkrad vid kaj efter en vecka.
– Vi är snart inne på andra veckan nu och jag tror inte Båten kommer upp den här veckan heller, säger teknik- och fastighetsdirektör Per-Anders Bergman.
Att bärgningsarbetet drar ut på tiden kommer innebära att kostnadsramen för bärgning och skrotning spräcks. Och det kommer skattebetalarna i Karlstad att få betala.
– Det kommer att bli dyrare. Oklart hur mycket dyrare men det finns en ändrings- och tilläggslista som gås genom dagligen, säger Per-Anders Bergman.
”Båten måste bort”
Hur mycket dyrare det kommer att bli är oklart. Klart är dock att de svårigheter som Båten bjuder bärgarna på går utöver det som avtalet täcker och att det kommer att kosta.
– Än är vi inte där. Men det är ändå inte pengarna som avgör. Båten måste bort, säger Per-Anders Bergman.
Kostnaderna för bärgningen av Båten kommer inte heller att stanna vid bärgning och skrotning. Residensparken är i stort sett förstörd av alla tunga maskiner som parkerats där under bärgningsarbetet.
– Ja, lökarna som vi satt där har fått sig en resa som de inte räknat med, säger Per-Anders Bergman och tydliggör att Residensparken inte kommer se ut som vanligt i sommar.
– Nej, vi kommer behöva rätta till både gräsmattor och gångvägar efter det här.