Alla båtar som går i trafik kontrolleras regelbundet enligt sjöfartsreglerna, men en restaurangbåt eller pråm som ligger långtidsparkerad vid kaj omfattas inte av samma lagstiftning. Här vilar istället kontrollansvaret på ägaren. Om personal ombord slår larm kan Arbetsmiljöverket göra kontroller med hjälp av Sjöfartsinspektionen, men dagens lagstiftning är inte tillräcklig anser socialdemokratiska riksdagsledamoten Lars Mejern Larsson (S) som nu tänker vända sig till infrastrukturminister Tomas Eneroth (S).
– Det krävs ju regelbundna kontroller och därför tänker jag rikta en fråga till ansvarig minister, säger Lars Mejern Larsson.
”Det krävs ny lagstiftning”
Beroende på vad han får för svar kommer han motionera om en lagändring. Lars Mejern Larsson anser att ansvaret fortsatt ska ligga på ägaren, men att det ska finnas ett krav på regelbunden besiktning. Precis som bilbesiktningen idag sätter stopp för farliga bilar ska en ansvarig myndighet kunna sätta stopp för rostiga restaurangbåtar och pråmar innan olyckan är framme.
– Hur många fler båtar finns det inte runt om i landet som ligger så här, jag tänker på Stockholm, Göteborg och Västkusten. Det är skrämmande, säger han.
Du har ju suttit i det ansvariga utskottet länge har ni aldrig diskuterat den här frågan?
– Nej, om jag inte glömt något, men det är ju tydligt att det brister här oavsett, sägar Lars Mejern Larsson.