Mark Söder var en av två experter på rostskydd och korrosion som utredde i vilket skick restaurangpråmen Båten var när den förliste. Utredningen visar att Båten, som byggdes 1948, hade kunnat sjunka långt tidigare än vad den gjorde – och då med såväl gäster som personal ombord.
– Det verkar ha saknats underhåll i stort sett sedan den byggdes. Den skulle ha varit tagen ur drift för många år sedan, säger Mark Söder.
Inte fackmannamässigt underhåll
I utredningen slår de båda rostskyddsexperterna fast att underhållet av Båten varit undermåligt och att de eventuella underhållsarbeten som gjorts på Båten antingen varit av kosmetisk karaktär eller inte fackmannamässigt utförda.
– Jag blev nästan mörkrädd när jag så hur långt det hade gått. Det är bland det sämsta jag någonsin sett på någon som fortfarande var i bruk, säger Mark Söder.
Ägarens ansvar
Det är Karlstads kommun som har beviljat Båtens olika ägare bygglov för platsen vid kaj. Men de har inte kontrollerat hur säker Båten var ur sjösäkerhetssynpunkt.
– Det är ägaren som har ansvar för att ta upp båten och kontrollera den, säger Karlstads kommuns hamnkapten Björn Johansson.
Kan ni ställa de tidigare ägarna till svars för detta då?
– Nej, inte i nuläget. Vi vet ju inte när i kedjan av ägare som bristerna har uppstått. Det vi kan göra nu är att blicka framåt och se vad vi kan göra för att det här inte ska ske igen. Det här handlar ju om människors säkerhet.