Det handlar om företag i branschen som, enligt Transport, inte är seriösa och som nu fått uppdraget av Värmlandstrafik att köra färdtjänst i Karlstad. Framförallt gäller det bolaget Trendtaxi, som sedan tidigare kör i Nordvärmland, som nu ska ha nio bilar i färdtjänsten i Karlstad.
Enligt Transport har facket ett antal tvister med Trendtaxi som väntar på att lösas i centrala förhandlingar.
Felaktig övertidsersättning
Facket hävdar till exempel att företaget inte betalat ut övertidsersättning ordentligt. Det finns, enligt facket, exempel på chaufförer som jobbat 220 timmar i månaden men bara fått betalt för 166,5 timmar.
– Det drar iväg och blir rätt stora summor, säger Mikael Ladman.
Enstaka misstag
Trendtaxis vd, vill inte vara med i en intervju med SVT. I ett mejl skriver han att bolaget följer kollektivavtal och betalar de löner de ska – men att det förstås kan ske enstaka misstag och att felen då rättas till.
Bolaget har också Värmlandstrafiks förtroende.
– Vi är väldigt nöjda med dem och vi har förlängt avtalet med dem, säger Anders Wahlén, servicetrafikchef vid Värmlandstrafik.
Han säger att om det finns tvister mellan Transport och Trendtaxi måste det lösas mellan dem.
– Det är en fråga för trafikföretaget och facket, säger han.
Dömd till böter
Samma dag som Värmlandstrafik beslutade om vilka bolag som ska köra färdtjänst i Karlstad, 30 september i år, dömdes vd:n för Trendtaxi till böter för brott mot socialförsäkringsbalken.
Trots upprepade påstötningar från Försäkringskassan rapporterade han inte in uppgifter till myndigheten om en chaufförs frånvaro.
Trendtaxis vd uppger att gjorde fel, att han godtagit domen och betalat böterna på 1 500 kronor. Men att att det hela skedde under en period av extra tung arbetsbörda.
Domen mot företagets vd rubbar inte Värmlandstrafiks förtroende för bolaget.
I ett mejl skriver Anders Wahlén att domen inte föranleder någon åtgärd från Värmlandstrafiks sida då bötesbeloppet är betalt.