– Har man fått en faktura som man anser är felaktig har man alltid möjlighet att bestrida en sådan, säger Henric Jonsson, som är juridisk rådgivare vid Hallå konsument i Karlstad.
Det är allt från uppsagda tidningsprenumerationer till avslutade medlemskap i Viktväktarna som man fått betala för.
Man från Eda känner sig lurad
En man i Eda som sa upp sitt larm säger att han först när fakturan kom insåg att det inte var larmföretagets tjänst om uppsägning som han fyllt i.
”Jag får antagligen se mig blåst på 400 kr men gör en anmälan så någon kan stoppa dom”, skriver han i en anmälan till Konsumentverket.
Företaget byMetis vill inte vara med i en inspelad intervju men skriver i ett mail till SVT att det framgår på deras webbplats att det är en tjänst som kostar 30 euro.
”Kunder kan missförstå”
”Vi får bara förfrågningar om att skicka ett uppsägningsbrev efter att kunden har fyllt i hela formuläret, kontrollerat alla rutor och klickade på Slutför med betalningsskyldighet. Vi förstår att vissa kunder kan missförstå processen eller känner sig vilseledda, och vi arbetar ständigt för att förbättra öppenhet och kundservice.”
Konsumentverket och andra konsumentskyddsmyndigheter i andra länder har vänt sig till myndigheter i Nederländerna, där byMetis har sitt säte, efter att ha fått klagomål på företaget.