en dataskärm

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
En man från Eda känner sig lurad. Han är en av många som vänt sig till Konsumentverket. Foto: SVT

Känner sig lurade av byMetis och vänder sig till Konsumentverket

Publicerad

Affärsidén är att säga upp privatpersoners olika abonnemang. Problemet är att många inte förstår att det är en betaltjänst de anlitat förrän de får fakturan på 400 kronor från företaget byMetis.

Många känner sig lurade och har vänt sig till Konsumentverket i Karlstad.

– Har man fått en faktura som man anser är felaktig har man alltid möjlighet att bestrida en sådan, säger Henric Jonsson, som är juridisk rådgivare vid Hallå konsument i Karlstad.

Det är allt från uppsagda tidningsprenumerationer till avslutade medlemskap i Viktväktarna som man fått betala för.

Man från Eda känner sig lurad

En man i Eda som sa upp sitt larm säger att han först när fakturan kom insåg att det inte var larmföretagets tjänst om uppsägning som han fyllt i.

”Jag får antagligen se mig blåst på 400 kr men gör en anmälan så någon kan stoppa dom”, skriver han i en anmälan till Konsumentverket.

Företaget byMetis vill inte vara med i en inspelad intervju men skriver i ett mail till SVT att det framgår på deras webbplats att det är en tjänst som kostar 30 euro.

”Kunder kan missförstå”

”Vi får bara förfrågningar om att skicka ett uppsägningsbrev efter att kunden har fyllt i hela formuläret, kontrollerat alla rutor och klickade på Slutför med betalningsskyldighet. Vi förstår att vissa kunder kan missförstå processen eller känner sig vilseledda, och vi arbetar ständigt för att förbättra öppenhet och kundservice.”

Konsumentverket och andra konsumentskyddsmyndigheter i andra länder har vänt sig till myndigheter i Nederländerna, där byMetis har sitt säte, efter att ha fått klagomål på företaget.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.