I videon berättar Björn Skoglund och Andreas Norling, verksamhetschef för ambulanssjukvården och 1177 i Värmland, mer om hur de ser på nödsamtalen till 112 som egentligen borde ringas till ett annat nummer.
21,5 procent, 6 327 stycken, av samtalen till 112 från personer i behov av vård under 2021 bedömdes inte som akuta och hänvisades därför till en annan vårdinstans, ofta 1177 Vårdguiden.
Lägre än riksgenomsnittet
Det är en siffra som förvisso är lägre än riksgenomsnittet – men samtidigt inte tillräckligt bra enligt SOS Alarm.
– Helst skulle vi vilja att 100 procent av samtalen var från de som verkligen är i nöd. Nu måste vi intervjua de som ringer och stämma av att man verkligen inte behöver en ambulans, då riskerar någon annan att få vänta helt enkelt, säger Björn Skoglund som dock tillägger:
– Är man tveksam om det är ett akut nödläge eller inte så måste man alltid få ringa.
Färre samtal totalt
Det totala antalet samtal till 112 ökade kraftigt under 2020, i samband med att coronapandemin startade, men sjönk rejält under 2021 – från 90 109 till 81 399 samtal.
– Dels hänger det ihop med att folk vande sig med pandemin och dessutom påverkades det en del av restriktionerna, säger Björn Skoglund.
Positivt för SOS Alarm i Värmland var också att antalet så kallade okynnessamtal sjönk drastiskt, från 2 178 år 2020 till 1 227 ifjol.