Många värmlänningar ringer 112 – trots att det inte behövs

Publicerad

Förra året tog SOS Alarm i Värmland emot 29 518 samtal från personer med vårdbehov.

Men alla som ringde 112 var inte i behov av ambulans.

Drygt 20 procent av samtalen hänvisades vidare till en annan vårdinstans.

– Det är klart att det är ett bekymmer, säger Björn Skoglund, verksamhetsspecialist på SOS Alarm.

I videon berättar Björn Skoglund och Andreas Norling, verksamhetschef för ambulanssjukvården och 1177 i Värmland, mer om hur de ser på nödsamtalen till 112 som egentligen borde ringas till ett annat nummer.

21,5 procent, 6 327 stycken, av samtalen till 112 från personer i behov av vård under 2021 bedömdes inte som akuta och hänvisades därför till en annan vårdinstans, ofta 1177 Vårdguiden.

Lägre än riksgenomsnittet

Det är en siffra som förvisso är lägre än riksgenomsnittet – men samtidigt inte tillräckligt bra enligt SOS Alarm.

– Helst skulle vi vilja att 100 procent av samtalen var från de som verkligen är i nöd. Nu måste vi intervjua de som ringer och stämma av att man verkligen inte behöver en ambulans, då riskerar någon annan att få vänta helt enkelt, säger Björn Skoglund som dock tillägger:

– Är man tveksam om det är ett akut nödläge eller inte så måste man alltid få ringa.

Färre samtal totalt

Det totala antalet samtal till 112 ökade kraftigt under 2020, i samband med att coronapandemin startade, men sjönk rejält under 2021 – från 90 109 till 81 399 samtal.

– Dels hänger det ihop med att folk vande sig med pandemin och dessutom påverkades det en del av restriktionerna, säger Björn Skoglund.

Positivt för SOS Alarm i Värmland var också att antalet så kallade okynnessamtal sjönk drastiskt, från 2 178 år 2020 till 1 227 ifjol.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.