Längre ner i artikeln kan du se hur lärarbehörigheten ser ut i din kommun. Foto: Kallestad, Gorm

Nya siffror: Så här ser lärarbehörigheten ut i din kommun

Uppdaterad
Publicerad

Antalet grundskolelärare med behörighet ökar något i Värmland. Men nedskärningar ger ett fortsatt allvarligt läge enligt fackförbundet Sveriges Lärare.

Värmlands län noterade en svag uppgång, med en procentenhet, i lärarbehörighet under förra läsåret jämfört med året innan. 74 procent av lärarna​​ i grundskolan i länet hade i höstas lärarlegitimation och behörighet i minst ett ämne, visar ny statistik från Skolverket.

– Läget är fortsatt allvarligt i Värmland. Vi ser på flera håll att nedskärningarna i svensk skola gör att huvudmän väljer bort behöriga lärare till förmån för obehörig billigare arbetskraft, säger Anna Olskog, ordförande för Sveriges Lärare, i ett pressmeddelande.

Bland kommunerna i Värmland har Hammarö störst andel behöriga lärare och Munkfors lägst.

Fotnot: Efter att sifforna publicerats har Munkfors kommun uppgett till NWT att kommunens låga siffra till viss del beror på en administrativ miss och inte stämmer med verkligheten.

Lärarbehörighet kommunerna i Värmlands län

Kommun: Läsåren 2024/25, 2023/24, förändring (procentenheter)

Hammarö: 81,8 %, 78,4 %, +3,4 ▲

Grums: 78,3 %, 73,8 %, +4,5 ▲

Karlstad: 78,3 %, 79,3 %, −1,0 ▼

Forshaga: 76,2 %, 76,6 %, −0,4 ▸

Arvika: 75,7 %, 73,2 %, +2,5 ▲

Storfors: 74,8 %, 75,9 %, −1,1 ▼

Kil: 73,2 %, 73,4 %, −0,2 ▸

Sunne: 71,7 %, 65,5 %, +6,2 ▲

Eda: 71,1 %, 62,5 %, +8,6 ▲

Årjäng: 68,6 %, 68,3 %, +0,3 ▸

Torsby: 68,1 %, 65,6 %, +2,5 ▲

Säffle: 67,6 %, 65,9 %, +1,7 ▲

Kristinehamn: 66,4 %, 64,3 %, +2,1 ▲

Filipstad: 63,5 %, 64,0 %, −0,5 ▸

Hagfors: 62,0 %, 66,1 %, −4,1 ▼

Munkfors: 56,7 %, 68,0 %, −11,3 ▼

Källa: Statistik från Skolverket som Sveriges Lärare idag presenterar

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.