Bolaget bildades 2001 och planerna har varit att bygga en metanolfabrik i Hagfors. Men hittills har det inte blivit någon fabrik.
– Det blir en verklighet den dag som politikerna tvingas gå från ord till handling och lägger fast långsiktiga spelregler, säger han.
Han anser att staten inte för en politik som ger goda förutsättningar för svensk produktion av metanol.
Nya marknader
Istället tittar Björn Gillberg och företaget på nya marknader. Han nämner till exempel att han haft diskussioner med företrädare för fartygsindustrin inför planerade satsningar på nya isbrytare.
– De gamla är snart slut. Det är Saab, Kockum, ABB, Stena med flera som vill bygga nästa generation svenska isbrytare och då har de valt att de ska vara miljövänliga och drivas med biometanol.
Han har flera exempel på möjliga marknader för Värmlandsmetanol. Till exempel har Uddeholm i Hagfors visat intresse för att köpa gas som produceras från metanolfabriken.
Ger inte upp
Trots att det ännu inte byggts någon fabrik visar bolagets resultat stora minussiffror, mellan 2013 och 2017 var sammanlagda resultatet, efter finansnetto, minus 15 miljoner kronor.
– Det går bra så länge vi har aktieägare som tror på det. Det är de som avgör det, ingen annan, säger Björn Gillberg.
Själv är han övertygad om att satsningen blir verklighet och har inga planer på att ge upp.
Hur länge är du beredd att hålla på?
– Jag får väl hålla på tills jag lämnar in i värsta fall.