Följ med SVT ner till den blivande centralstationen och se hur bygget framskrider.
Nyligen nåddes en milstolpe när den sista väggen av lera togs bort, och Västlänkens etapp Centralen bands ihop med etapp Kvarnberget. Nu har 2,1 miljoner ton lera fraktats bort från det som ska bli den nya centralstationen.
Totalt har NCC kört bort 88 300 lastbilar med lera till flera olika deponiställen, som ligger upp till tre mil utanför Göteborg.
– För ett år sedan var vi framme vid Hisingsbron, då var det fullt med lera här utanför Nordstan. Sen har vi schaktat på, hela vägen fram till Lilla bommen, säger Fredrik Reinler, blockchef för schakt- och gruvanläggning på NCC.
Projektet Centralen först ut med nytt system
För att minimera utsläppen från lastbilarna har NCC använt en speciell grävskopa som väger leran och kopplas till en app. Det handlar om att optimera mängden lera som lastas.
Systemet heter ”Effektiv utlastning” och har utvecklats av NCC tillsammans med Volvo. Centralen är det första projektet där systemet används.
Men kunde inte lastbilar väga sin last även tidigare?
– Med hjälp av att väga i skopan så blir det mer exakt. För då får man det även när lastbilen står still. Annars måste lastbilen vara i rullning för att få exakt rätt vikt, säger Fredrik Reinler.
Lastbilens våg kalibreras alltså först när den rullar iväg.
NCC: sparat 8000 lastbilstransporter
Redan före projektet uppskattade byggföretaget att de kunde spara cirka 8000 lastbilstransporter med det här systemet. Nu när all lera är borta så konstaterar de att siffran är korrekt.
– Vi hade en hypotes och den har visat sig stämma, säger Fredrik Reinler.
NCC vill inte uppge hur mycket pengar de sparat på det nya systemet.