Varför har ni inte ett öppet och transparent avtal med Frölunda HC för deras hyra av er ambulans?
– Vi har sedan hösten 2012 ett muntligt avtal med Frölunda HC och förutsättningarna för detta avtal kan vem som helst få ta del av. Avtalet innebär att vi vid hemmamatcher hyr ut en utrustad ambulans för 1.500 kronor/tillfälle till Frölunda HC. Detta faktureras från verksamheten och redovisas i vår kontoplan under övriga intäkter. Inför nästa säsong kommer vi att se över hela avtalet. Om en ny överenskommelse med Frölunda HC träffas därefter kommer detta att ske skriftligen.
Varför har ni valt att hyra ut en ambulans utan personal till Frölunda HC?
– Vi fick förfrågan från Frölunda HC i samband med att vi tog över all ambulansverksamhet hösten 2012. Vi hade inte förutsättningar inom vår verksamhet att beordra medarbetare att utföra dessa arbetsuppgifter på övertid, därför beslutade vi oss för att hyra ut ambulansen utan personal och låta Frölunda HC stå för anlitandet av ambulanssjuksköterskor.
Det framstår som att ni vill sponsra Frölunda med regionens resurser och pengar, hur ser ni på det?
– Frölunda HC betalar för att hyra ambulansen och det är en kostnad som täcker den faktiska driftskostnaden, det innebär att vi varken går med förlust eller med vinst när vi hyr ut ambulansen. Så det här belastar inte regionens resurser.
Är det här avtalet förankrat på högsta nivå enligt de policys som finns inom regionen?
– Avtalet är tecknat på verksamhetsnivå. Områdeschefen är informerad.
Vi har varit i kontakt med andra hockeyklubbar i Svenska hockeyligan och samtliga som hyr in ambulanser till sina matcher, enligt SHL:s krav, gör det inklusive personal. Och får betalt därefter. Varför gör inte ni det, regionen går miste om en inkomst?
– Vi anser inte att ambulansen ska ägna sig åt kommersiell verksamhet och därför hyr vi ut ambulansen till ett självkostnadspris. Att vi inte hyr ut ambulansen med personal handlar om att vi inte har förutsättningar att låta våra medarbetare utföra detta på beordrad övertid. Därför får det ske frivilligt genom att de som är intresserade anlitas av Frölunda HC.
Det som framstår som märkligt är att personalen som bemannar hockeyambulansen är regionens egen personal som rekryteras på sin arbetsplats av sina chefer. Och som tack får de sedan biljetter. Hur går det ihop?
– Vårt krav för att Frölunda HC ska få hyra ambulansen är att den bemannas med personal som har rätt kompetens. Därför har vi en kontaktperson utsedd från oss för att fakturera och underlätta samarbetet, det innefattar inget omfattande rekryteringsarbete. Detta arbete sker utanför arbetstid på uppdrag av Frölunda HC.
Hur ser ni på att ni hyr ut ett fordon utan personal men sen rekryterar personal som får utföra sina egna arbetsutgifter utan lön?
Det är upp till varje medarbetare att själva bestämma om de vill ställa upp på detta uppdrag åt Frölunda HC som en godkänd bisyssla, vid sidan av sitt arbete hos oss. Vår huvudsakliga uppgifter är att fakturera och underlätta samarbetet, det har inte handlat om något omfattande rekryteringsarbete.
Hur fungerar det med arbetstidsregler vid de tillfällen era anställda bemannar hockeyambulansen innan ett arbetspass på 12h?
– Arbetet utförs på medarbetarnas fritid och är godkänt som bisyssla. Arbetstider för olika arbetsgivare räknas inte ihop enligt arbetstidslagen. Det är upp till varje enskild medarbetare att avgöra om de utöver sitt vanliga arbete vill arbeta åt Frölunda HC vid de tillfällen då de hyr vår ambulans.
Vi har fått veta att personer ur ledningen också får biljetter och de har inte bemannat hockeyambulansen, hur förklarar ni det?
– Personer som på sin fritid deltar i arbetet ersätts av Frölunda HC. Information har gått ut till personer i ledningsfunktion och administrativ personal att biljetter bara ska gå till dem som aktivt arbetat på något sätt vid de tillfällen Frölunda HC har anlitat vår ambulans, antingen genom att vid sidan av sitt ordinarie arbete bemanna ambulansen eller i egenskap av kontaktperson. Jag förutsätter att detta också har följts.
Mot bakgrund av detta och sättet ni valt att göra detta på menar generalsekreteraren för Institutet mot mutor att upplägget kan vara att betrakta som ett mutbrott. Vad säger ni om det?
– Vi välkomnar en granskning ifall de skulle anse att det finns något felaktigt i detta upplägg. Vi vill göra rätt och är beredda att ändra på våra upplägg om något skulle visa sig vara felaktigt.
Även Skatteverket ställer sig undrande till om ni redovisar mottagandet av dessa biljetter, gör ni det?
– Det är respektive medarbetare som valt att arbeta för Frölunda HC som ansvarar för att denna godkända bisyssla redovisas enligt alla regler och lagar. Så det är inte något som vi som sjukhus redovisar.
Fakta
Denna text har uppdaterats och innehåller nu också två nya frågor som rör misstankarna om mutbrott samt en skattefråga.