Anledningen är att ännu ett förslag nu ska på remiss – finansdepartementets alternativ. Samtidigt växer backabornas frustration.
– Det tar för lång tid, det händer ju ingenting, säger Madeleine Lange.
Hon är en av många Backabor som bara väntar på att regeringen ska hålla sitt löfte och fatta beslut om det så kallade Backaundantaget. Allt för att öka de boendes rörelsefrihet i den egna stadsdelen utan att behöva betala trängselskatt.
Löftet gavs av den borgerliga regeringen strax före valet i höstas, den nuvarande rödgröna konstellationen har inte för avsikt att frångå vad som lovades men har nu låtit finansdepartementet komma med en ny lösning.
Information om nya turer
På Selma Lagerlöfs torg bjöd Göteborgs stad på onsdagen in till öppet hus och information om de senaste turerna. Kommunens förslag om att de som är skrivna i Backa eller verksamma där skulle slippa betala fick av skatteskäl tummen ner av två remissinstanser, Transportstyrelsen och Skatteverket. Det har fått regeringen att lägga fram ett modifierat förslag som fortsatt undantar backaborna men som är betydligt mer komplicerat.
De befintliga betalstationerna längs E6:an behålls men kompletteras med nya kontrollstationer som utgår från Backaplan och västerut på Hisingen. På så sätt beskattas genomfartstrafiken medan backaborna slipper.
– Vi tror precis som regeringen att det skulle kunna funka men det är svårförklarat för gemene man, säger Per Bergström Jonsson, utredningsledare vid Göteborgs stads trafikkontor.
Kommunens förslag går ut på att undanta skatt för boende i Brunnsbo, Backa, Skälltorp och Skogome som passerar betalstationerna Södra Tagenevägen, Skälltorpsvägen, Backadalen, Tingstadsmotets avfart E6 och Tingstadsvägen.
Regeringens alternativ innebär också undantag för de boende i Hisings Backa, däremot kommer beskattning att ske vid nämnda betalstationer samt Ringömotet vid genomfartstrafik i området.
Kommunens remissvar ska regeringens finansdepartement ha på sitt bord senast 31 augusti.