– Vi ger Trafikverket tillstånd att utföra den verksamhet vad gäller vatten- och miljöverksamhet som krävs för att bygga de här järnvägsprojekten, säger rådman Göran Stenman som varit med och fattat beslutet.
Mark- och miljödomstolen har prövat om bygget kan genomföras med hänsyn till miljön, och kommit fram till att det inte finns några miljömässiga hinder för att bygga. Däremot har man satt upp extra villkor gällande grundvatten och bullernivåer.
Trafikverket ville bland annat överskrida bullernivåerna kvällstid, vilket Mark- och miljödomstolen avslår.
Miljöbestämmelser har fallit bort
Målet har varit stort och omfattande enligt rådman Göran Stenman.
– Det har krävts mycket arbete och mycket tänkande, säger han.
Regeringen beslutade 2014 att tågtunneln genom Göteborg ska byggas. Däremot kunde bygget inte påbörjas innan Mark- och miljödomstolen sagt sitt. Men eftersom regeringen har tillåtit projektet har en hel del av de miljöbestämmelser som finns i miljöbalken fallit bort, och det innebär att domstolen inte tillämpar dem.
– Sedan är det inte helt klart att det ska ges tillstånd även om regeringen har sagt ja. Teoretiskt hade domstolen kunnat säga nej ändå. Men när regeringen har tillåtit, så är det en stark presumption för att man ska få tillstånd, säger Göran Stenman.
Ges med förbehåll
Tillståndet ges med en del förbehåll. Det gäller under förutsättning att detaljplanen för järnvägstunneln vinner laga kraft. Här kommer beslut i månadsskiftet februari/mars om Mark- och miljööverdomstolen tänker ta upp saken.
För projekt Olskroken planskildhet gäller tillståndet under förutsättning att ny detaljplan för utökning av bangården i Olskroken inom stadsdelarna Bagaregården, vinner laga kraft.
Man skriver vidare att ett flertal vattendrag kommer att påverkas under anläggningstiden vilket kan medföra miljöpåverkan. Men domstolens samlade bedömning blir att det inte finns någon risk för betydande påverkan på Natura 2000-området, ”eller påtaglig skada på riksintresset för naturvård under anläggningsskedet. En viss tillfällig, men acceptabel, påverkan på de berörda vattendragen går dock inte att utesluta.”
– Det får inte förekomma någon påtaglig skada på egendom eller miljö. Men det är klart att det kommer få viss negativ påverkan för både enskilda och miljön. Framförallt under utförandeskedet, det går inte att undvika. Alla stora infrastrukturprojekt medför vissa negativa konsekvenser för omgivningen, säger Göran Stenman.
Kommer fortsätta överklaga
Barbara Lindell från Trädplan Göteborg, en av motståndarna till Västlänken, säger att de ser domen endast som en liten puckel på vägen.
– Vi har inte räknat med avslag på hela domen, utan att det skulle bli villkor. Nu får vi sätta oss ner och titta på de här villkoren, och sedan fortsätta överklaga. Vi ger inte upp, säger hon.
Fakta: Västlänken
Trafikverket har vid Vänersborgs tingsrätt, Mark- och miljödomstolen, ansökt om tillstånd att anlägga Västlänken och Olskrokens planskildhet (mål M 638-16).
Västlänken är en cirka åtta km lång järnvägssträcka under Göteborg varav drygt sex km går i tunnel. Västlänken inkluderar även tre underjordiska stationer vid Göteborgs central, Haga och Korsvägen. Det uppgivna syftet med Västlänken är att öka järnvägens kapacitet och framkomligheten så att resandet i Göteborg och Västsverige underlättas.
Källa: Vänersborgs tingsrätt