Enligt chaufförerna rör det sig inte om någon specifikt utpekad grupp som låter bli att betala. Fenomenet har spritt sig från skolungdomar till äldre, och busschaufförerna upplever att de som vägrar att betala blivit betydligt fler de senaste åren.
Chaufförernas instruktion är att inte ta konflikter med resenärer ombord. Det betyder i praktiken att den som bråkar får åka gratis, menar busschaufförerna.
– Det ska absolut inte vara så, men vi har för få kontrollanter, säger Maria Björner Brauer, enhetschef för försäljning och marknad på Västtrafik.
”Alla har skrivit under”
Det började med att chauffören Mikael Rylander skrev en insändare i lokaltidningen om problemet. Jenny Gustavsson såg det och ville stödja Mikael med en namninsamling. På kort tid har hon fått ihop ett 50-tal namn från busschaufförer.
– Alla som jag fått tag i har skrivit under. Resten är på semester, konstaterar Jenny Gustavsson.
Hot förekommer varje dag, enligt Jenny Gustavsson och hon får medhåll av andra busschaufförer.
– Droppen som fick bägaren att rinna över för mig var när en skolungdom försökte åka på ett skolkort som inte var hans. Han vägrade både att betala och att kliva av. Men han valde att sitta kvar och ropade åt andra passagerare ”att hålla käft”, berättar Mikael Rylander.
Ingen åker fast
En annan busschaufför berättar för SVT Nyheter att han vid tre olika tillfällen sagt åt en person att kliva av eftersom han varje gång saknade giltig biljett. När han fjärde gången klev på bussen ringde chauffören sin arbetsgivare. Chauffören fick då som svar att han skulle släppa situationen och låta personen åka med ändå.
– De vet att det inte finns någon chans att åka fast, så de kan lika gärna åka gratis, säger Jenny Gustavsson, och fortsätter:
– Den som bråkar får åka!
Västtrafik säger att man är medveten om problemet, och att man är på gång att utöka sin kontrollantgrupp som man hoppas ska kunna bli lösningen.