Svenska elevers kunskaperna i matte har sjunkit stadigt sedan 2000. Det visar den så kallade PISA-undersökningen som publicerade på tisdagen. Det är en mörk rapport som beskriver läget i svensk skola. Svenska elever presterar nu under snittet för alla OECD-länder i så väl matematik som naturvetenskap och läsning.
I matematik var det så många som 27 procent, mer än var fjärde svensk 15-åring, som inte klarade grundnivån. 2003 var det drygt 17 procent.
Men även om resultaten i matte försämrats, så visar PISA-rapporten även att intresset för matte ökat. Och det märker även Suvi Panas, som är ordförande för mentorsföreningen Intize. I Intize jobbar högskolestudenter från bland annat Chalmers som mentorer för att lära ut matte till yngre elever.
– Intresset är stort, vi har 300 gymnasielever som kommer in och träffar sina mentor varje vecka och det gäller att ta till vara på det intresse som eleverna har, menar Suvi Panas.
– Vi har personliga relationer, du har din mentor som du träffar under minst ett år och den mentorn kan följa din utveckling.
Ella Salomonsson, elev årskurs ett på Samhälle på Hvitfeltdska, är en av dem.
– Jag är väl varken bra eller dålig i matte men behöver mer än godkänt i matte, förklarar hon.
Hennes mentor heter Linnea Andersson och hon har hand om fyra gymnasieelever som träffas en gång i veckan och hjälps åt att lösa olika matteproblem som de har med sig från respektive skola.
– Vi fördjupar oss i det som de har problem med. Jag hjälper gärna till för jag hade önskat att det hade funnits någon som hjälpte mig när jag själv gick på gymnasiet, säger Linnea Andersson, som numera läser Teknisk fysik på Chalmers.