På onsdagseftermiddagen fick alla berörda, från mediebolag till räddningshelikoptrar, information om gårdagens beslut vid ett möte på Säve. För Sjöfartsverket, som idag bedriver flygräddning till sjöss från Säve innebär det att ett intensivt arbete sätts igång.
– Inom sex månader kommer inte verksamheten att påverkas. Men efter det driver inte Swedavia vidare flygplatsen. Det innebär för oss att vi måste titta på alternativ, uppger Andreas Bestelid, vd för SMA Maintenance som sköter Sjöfartsverkets helikoptrar, direkt efter mötet.
Enligt Bestelid handlar det i första läget om att titta på om det är möjligt att driva vidare flygplatsen. Men den stora frågan är vem som skulle kunna göra det.
– Om Sjöfartsverket själva skulle kunna göra det är inget för mig att spekulera i i dagsläget.
Han bedömer att det inte är möjligt att flyga från Landvetter eftersom en uttryckningsverksamhet skulle få förseningar vid larm.
– Hittills har det inte varit intressant, men vi stänger inga dörrar. Vi har inte haft en dialog med Swedavia ännu, och vi vet inte om vi blir inbjudna till en sån lösning, säger Andreas Bestelid till Västnytt.
Enligt Annika Nyberg, vd för Säve flygplats, har det hittills inte varit någon som visat intresse för att driva verksamheten med enbart samhällsflyg vidare.
– Swedavia har varit tydliga med att inte vill det, så nu får vi se om någon är intresserad, säger hon till Väsnytt.
Fakta Sjö- och flygräddning
Sjöfartsverket bedriver idag sjö- och flygräddning från Säve. Mellan 100 och 150 uttryckningar per år görs. Närmsta bas finns i Kallinge. Totalt finns fem baser i Sverige och förutom att rycka ut på olyckor till havs är man primär resurs för flygräddning på land. Det finns en helikopter på Säve.