Efter att delar av E6 rasade i Stenungsund i september har haveriutredningen arbetat för att ge svar på vad som egentligen hände. Utredningen leds av Statens haverikommission och externa experter.
Nu tillkommer två experter från Kungliga Tekniska Högskolan, och en från teknikkonsultföretaget Cowi.
– Det är för att stötta oss i utredningen av räddningsinsatsen och beror främst på resursbrist internt med tanke på alla de stora utredningarna som vi har pågående på Statens haverikommission, säger Alexander Hurtig, utredningsledare på Haverikommissionen.
SGI gav råd om bygget – är med och utreder skredet
SVT har tidigare kunnat avslöja att en medarbetare vid Statens geologiska institut, SGI, som ingår i haveriutredningen gav slutliga råd inför bygget av företagsparken intill E6.
Haverikommissionen och SGI kände till medarbetarens koppling men hänvisar till att man delat upp utredningen i olika delar, där SGI inte ska värdera sin egen insats under samrådsprocessen.
Kan leda till ny lagstiftning
Exakt när utredningen kan presenteras vill inte Alexander Hurtig svara på, men han tror att den åtminstone kommer att vara färdig innan ett år har passerat sedan skredet inträffade.
Vad skulle utredningen kunna leda till när den är klar?
– Vi har möjlighet att lämna rekommendationer i en haveriutredning. I det allra yttersta kan det handla om att lämna rekommendationer på nya lagförslag.