En tvådelad bild. Den vänstra sidan visar en byggnadsfasad med stora skyltar som visar företagsnamnen CATL, LG och Geely. Byggnaden verkar vara relaterad till bilindustrin, med synliga element som indikerar en modern anläggning. På den högra sidan av bilden finns en person med glasögon.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Se klippet för att höra vilka alternativ som Fredrik Erixon tror att Volvo Cars har i sin partnerjakt. Foto: Volvo Cars/SVT

Experten om Volvo Cars jakt på ny batteripartner: ”Ett fåtal bolag”

Uppdaterad
Publicerad

Volvo Cars vill köpa ut Northvolt ur det samägda företaget Novo – samtidigt som man söker en ny partner för att förverkliga batteriproduktionen i Torslanda. Blickarna riktas mot Asien och Kina, vilket skulle motverka förhoppningen om en batteriproduktion oberoende av Kina.

– Den idén har kraschat, säger Fredrik Erixon, vd för tankesmedjan Ecipe.

I en intervju med SVT i slutet av november angående Northvolt sade näringsminister Ebba Busch (KD) att hon vill pressa EU-kommissionen om en stärkt europeisk batterisektor.

– Vi kan inte riskera att den gröna omställningen i Europa blir en kinesisk omställning, sade Busch.

Hon berättade även om samtal med sin kanadensiska motsvarighet som också lägger vikt vid frågan.

– De ser det inte bara som en europeisk angelägenhet utan en angelägenhet för hela västvärlden. Att ha konkurrenskraftig, högkvalitativ och riktigt grön batteritillverkning på västerländsk mark, sade näringsministern.

Oberoende av Kina – en fantasi

Fredrik Erixon är vd för tankesmedjan Ecipe i Bryssel. Smedjan är specialiserad inom ekonomisk politik och är delvis finansierade av det tyska bilmärket Volkswagen.

Förhoppningen om att Northvolts och Novos fabriker i Skellefteå, respektive Torslanda, skulle kunna bidra till ett europeiskt oberoende av Asien och Kina kallar han en fantasi.

– Hela idén om att du ska vara konkurrenskraftig inom batteriproduktion samtidigt som du helt och hållet kapar Kina från den här marknaden. Det var en idé som aldrig riktig hade någon verklighet, säger han.

Han poängterar att Volvo ägs av kinesiska Geely, vilket i sig gör produktionen i Torslanda samt Novo, beroende av Kina.

Ny partner för Torslandafabriken

Nu siktar Volvo Cars på att köpa ut Northvolt ur Novo samtidigt som man letar efter en ny partner till projektet i Torslanda.

– Innehållsleverantören till fabriken har inte kapacitet att göra det längre och då måste man snegla på andra alternativ. Då närmar vi oss ett fåtal bolag som är stora och asiatiska och kan erbjuda en snabbare väg till produktion, säger Fredrik Erixon.

Novo Energy har avböjt att svara på frågor.

Se klippet ovan för att höra vilka alternativ som Fredrik Erixon tror att Volvo har i sin partnerjakt.

En person står framför en grå mosaiklika vägg med strukturerade plattor. Personen bär en mörk blazer och en grön blus, vilket ger en professionell framtoning. Väggens textur skapar en modern och stilren bakgrund.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
– Just nu är det bara massa frågetecken på om det blir batteriproduktion i Torslanda. Allting hänger på om det kommer in någon utifrån och hjälper Volvo Cars med den delen, säger Karin Olander, fordonsreporter på Dagens Industri. Hör henne besvara tre viktiga frågor om Novo energy i klippet. Foto: SVT

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.