Tvådelad bild. Till vänster: Drönarbild som visar hur vägen slitits sönder av skredet. Till höger: Mats Karlsson, forskare i geoteknik sitter med en karta.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
”Skredet hade inte uppstått om man vetat det” – se hur felet hade kunnat upptäckas i videon. Foto: Torkel Wennman/SVT

Felet i underlaget bakom bygget vid E6 kunde upptäckts före skredet – om man borrat

Uppdaterad
Publicerad

Marken i slänten som rasade uppgavs bestå av berg – men det stämde inte. Felet kunde ha upptäckts om man borrat för att ta reda på vad marken egentligen bestod av.

– Skredet hade ju inte uppstått om man hade vetat det, säger Mats Karlsson, forskare i geoteknik vid Chalmers tekniska högskola.

Inför bygget av företagsparken vid E6:an i Stenungsund undersöker företaget Norconsult marken genom att borra.

Men inga borrningar görs uppe i den slänt som sedan rasar – ändå markerar Norconsult en bergslinje i slänten.

Skredet vid E6 i Stenungsund

SGI gav planen grönt ljus

Expertmyndigheten inom geoteknik, SGI, ger planen grönt ljus. Därefter antas den av kommunen – och länsstyrelsen beslutar att inte ifrågasätta den. Men SGI medger nu att deras bedömningar av skredrisken baserades på den felaktiga kartan.

I ett tidigare skede har både SGI och länsstyrelsen invändningar mot planen, men när SGI ger klartecken påverkar det länsstyrelsen, som tidigare sagt att planen skulle tas upp för prövning.

Och planen överprövas därför aldrig.

– SGI:s yttranden var helt avgörande, säger Lena Malm, chef på samhällsavdelningen hos Länsstyrelsen i Västra Götaland.

Stenungsund och SGI oense

SGI menar nu att Stenungsunds kommun skulle ha sett till att exploatören redovisade vad marken bestod av i ett senare skede.

– Så gjorde vi tolkningen att kommunen kommer omhänderta det här, och att det kommer redovisas från exploatören: Är det jord eller är det berg, säger David Rudebeck, geotekniker på SGI.

Kommunen håller inte med:

– Det gjorde vi inte, eftersom den frågan är hanterad och utredd i planarbetet. Då har inte vi möjlighet att ställa krav på att utreda saker som redan är omhändertagna, säger Martin Ladfors, verksamhetschef för bygg och miljö, Stenungsunds kommun.

Inblandade företag vill inte bli intervjuade

SVT har erbjudit intervjuer och låtit exploatören Badhustorget Fastighets AB och Norconsult ta del av de nya uppgifterna.

Inget av företagen har velat ställa upp på intervju, utan bara svarat skriftligt. Svaren redovisas här nedan.

Skredet vid E6 i Stenungsund. Karta från de geotekniska undersökningarna som visar samma plats, men med en felaktighet, markerad med en röd cirkel.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Se kartan som vilseledde experterna – och blev avgörande för riskbedömningarna före skredet vid E6:an – i videon. Foto: Torkel Wennman/SVT

SÅ SVARAR EXPLOATÖREN OCH NORCONSULT

Exploatören, Badhustorget Fastighets AB, svarar inte på SVT:s frågor om de undersökt marken, men lämnar en skriftlig kommentar på frågan om den felaktiga kartan:

”Det ni nämner är inget vi känner till och i den frågan avvaktar vi Haverikommissionens utredning. Omfattningen av detaljplanens utredningar beslutas av kommunen och granskas löpande under planförfarandet av alla berörda myndigheter, däribland även SGI. Vi som exploatör beslutar aldrig vilka utredningar som ska göras, under planarbetet, däremot får vi bekosta dem”, skriver Åsa Norberg till SVT.

Norconsult avböjer en intervju och företagets kommunikationsdirektör, Hege Njå Bjørkmann, skriver i ett mejl:

”Vi har full tillit till den pågående utredningen och samarbetar med Statens haverikommission i Sverige, men av hänsyn till utredningen önskar vi inte kommentera saken i media.”

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Skredet vid E6 i Stenungsund

Mer i ämnet