En person står framför en grå mosaiklika vägg med strukturerade plattor. Personen bär en mörk blazer och en grön blus, vilket ger en professionell framtoning. Väggens textur skapar en modern och stilren bakgrund.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Se fordonsreportern Karin Olander besvara tre frågor om Novo energy i klippet. Foto: SVT

Fordonsreportern om batterifabriken i Torslanda: ”Bara en massa frågetecken”

Uppdaterad
Publicerad

Volvo Cars vill ta fullt ägande av Novo energy och köpa ut Northvolt. Varför, vad det innebär och vem som Volvo kan ta in som ny partner för batterifabriken i Torslanda försöker fordonsreportern Karin Olander att besvara.

– Det funkar inte för Volvo Cars att ha en partner som inte bidrar finansiellt, säger hon.

När Northvolt under hösten mött finansiella problem har Volvo Cars reagerat och vill nu ta fullt ägande av det samägda företaget Novo energy.

Samtidigt som man meddelade att processen av ett övertagande var inledd berättade Volvo att man sökte en ny partner för att fullborda batterifabriken i Torslanda. Ett projekt som sagts ska kunna ge 3 000 jobb.

– Just nu är det bara massa frågetecken på om det blir batteriproduktion i Torslanda. Allting hänger på om det kommer in någon utifrån och hjälper Volvo Cars med den delen, säger Karin Olander, fordonsreporter på Dagens Industri.

Enligt Karin Olander pekar allting på att den partner som Volvo Cars behöver ta in, finns i Asien.

– Det har Northvolt visat oss, att det inte är så enkelt att komma igång med produktion av batterier i stor skala. Det finns egentligen bara aktörer från Kina och Korea som skulle kunna komma in och göra skillnad här.

Se fordonsreportern Karin Olander besvara tre frågor om Novo energy i klippet.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.