Konflikten mellan Göteborgs stad och den italienska spårvagnstillverkaren Ansaldobreda har pågått i nästan tio år, och det handlar i första hand om vem som ska stå för reparationerna av de problemtyngda spårvagnarna M32, som levererades med start 2006. Förra året tröttnade Göteborgs stad, då man menade att det italienska företaget inte uppfyllt sin del av avtalet, och drog företaget inför skiljedomstol.
– Vårt tålamod är slut. I flera år har vi förhandlat med Ansaldobreda, som inte har levererat enligt avtal, sade Johan Nyhus (S), trafiknämndens ordförande till SVT då.
Förbereder sig för miljonsmäll
I fredags klubbade en enig trafiknämnd igenom ett förslag om att man kommer dela det ekonomiska ansvaret lika med Västtrafik om man förlorar mot Ansaldobreda i skiljedomstolen.
– Det handlar ju om en princip om det blir ett annat resultat än det vi räknar med. Och vi har landat i att den bästa lösningen är att dela riskerna och de eventuella kostnaderna lika med Västtrafik, säger Stefan Eglinger, trafikdirektör i Göteborg.
Och det är mycket pengar konflikten handlar om, även om Trafikkontoret är förtegna om den exakta summan. Det som Göteborgs stad kräver är kompensation för utebliven trafik under flera års tid, och reparationer av de 65 spårvagnarna.
Ansaldobreda, å sin sida har krävt Göteborgs stad på motsvarande 650 miljoner kronor, i augusti sade företagets vd till GP att man kommer kräva mellan 60 och 70 miljoner euro, då man menar att kommunen smutskastat företaget i media.
Trafikkontoret segervissa
Men även om man nu garderar sig för en förlust i skiljedomstolen, räknar Göteborgs stad med att vinna mot Ansaldobreda.
– Vi tror ju i botten att vi har ett bra case, annars hade vi aldrig inlett skiljedomstolsförfarandet. Vi har ju hela tiden sagt att vi har bra på fötterna, så får vi se vad det blir för utfall, säger Stefan Eglinger, trafikdirektör i Göteborg.
Och om man vinner mot Ansaldobreda i domstolen, så kommer den eventuella ekonomiska kompensationen att gå in i verksamheten.
– Vi vill göra nytta i spårvagnstrafiken för de pengarna. Det kommer bland annat gå till kapitalkostnader för inköp och drift.
Beslut kommer i vår
Skiljedomstolens beslut är aviserat att komma under våren 2017.
– Det har varit en process där det lämnats in material både från oss och leverantören, sen sker förhandlingarna i vinter, och så kommer det förhoppningsvis ett utslag under våren, säger Stefan Eglinger.