När Northvolt och Volvo Cars presenterade planerna på en gemensam batterifabrik för elbilar på Hisingen låg Volvo efter flera konkurrenter. Volkswagen och BMW hade sedan fler år tillbaka både beställt batterier från Northvolts framtida tillverkning och köpt in sig som delägare i Northvolt.
Fabriksplanerna på Hisingen var storslagna. Det talades om samma storlek som en fullt utbyggd Skellefteåfabrik, med produktion av batterier till en halv miljon elbilar per år med start 2026. Innan dess skulle Volvo köpa elbilsbatterier från Skellefteåfabriken motsvarande 15 gigawattimmar med start i år. Men årets totala produktion i Skellefteå kommer bara upp i någon enstaka gigawattimme. Volvo Cars köper ingenting därifrån.
Pinsamt för Northvolt – tyst från Novo Energy
Totalt skulle Volvo och Northvolt investera 30 miljarder i batteriutveckling och fabrik. Bygget är igång men nu kan alltså inte Northvolt fortsätta stoppa in pengar enligt avtalet, och Volvo vill därför köpa ut Northvolt.
Att beskedet om att samarbetet bryts kommer från Volvo och inte från Northvolt, och utan att parterna först gjort upp, kan närmast beskrivas som pinsamt för Northvolt. Det lär inte direkt stärka förtroendet för bolaget bland investerare och kunder.
Northvolt, Volvo Cars och det samägda batteribolaget, Novo Energy, duckar intervjuer med SVT på onsdagen och många frågetecken återstår därför. Men bolaget ger skriftligt besked till SVT om att Volvos utköp ”har ingen koppling till Northvolts finansieringsprocess”, vilket skulle kunna tolkas som att utköpet inte kommer lätta på det finansiella trycket för Northvolt.
3 000 jobb hotas
För Volvo är lättnaden troligtvis stor över att man inte som BMW och Volkswagen, sitter fast med aktier i Northvolt som när som helst kan bli värdelösa i den pågående krisen. Men huvudvärken är inte över för Volvo Cars bara för att man köper ut Northvolt. Volvo måste antingen hitta en ny batteripartner eller hitta en annan användning för fabriken.
De 3 000 jobb som utlovades när planerna presenterades hänger därmed löst. Och ledningen för Göteborgs stad, som dragit in åtta förvaltningar och tre kommunala bolag för att bidra i projektet, kan knappast vara glad åt dagens besked. Inte skattebetalarna heller kanske.