Förra året förkastade den politiska ledningen i Trollhättan Trafikverkets två förslag på ny slussdragning och ville att de skulle utreda en ombyggnad av befintlig led. Det är nu gjort och Trafikverket meddelar att det inte går att rusta upp befintliga slussar.
– Det skulle innebära väldigt långa avstängningar, vi pratar år. Det innebär att industrierna måste lägga om till andra transportslag och det är redan trångt på både väg och järnväg, så miljömässigt är det inte bra alls, säger Mikael Rintala projektledare för Trafikverket.
Snabbast och billigast
Trafikverket vill tillsammans med Sjöfartsverket att man väljer alternativ Nord – längs Västergärdet, över Olidan och Kärlekens stig. Det skulle i så fall bli Sveriges största infrastrukturprojekt.
Enligt Trafikverket väljer man alternativ Nord för att det skulle gå snabbast att bygga, ge minst påverkan på näringslivet och vara billigast. Den beräknade byggtiden är fem år och prislappen cirka 3 miljarder.
– Det är de uppskattningar vi gör idag, säger Mikael Rintala.
”Sprider en lögn”
Men det finns de som är kritiska till nybygget. Paul Åkerlund (S), är före detta kommunalråd i Trollhättan och han har tidigare viljat bygga i befintlig led. Han sa under måndagen så här till ttela:
– Bekymret är inte för sjöfarten, det är för Vänerhamnarna. Du sprider en lögn. Vilka intrång gör vi i miljön i Trollhättan? Det är stora frågor.