SVT har tagit del av borrprover och labbrapporter som gjorts på uppdrag av Trafikverket efter skredet, och de visar att det finns kvicklera i marken där skredet gick, och att det närmare skredkratern finns lera som gränsar till kvicklera.
– Det här visar att det är kvicklera relativt nära där skredet initierades, vad man tror, säger Mats Karlsson, forskare i geoteknik vid Chalmers tekniska högskola.
Han påpekar att kvicklera i sig inte behöver vara ett problem, det utlöser inte skred – men om leran sätts i rörelse kan kvicklera göra att skred breder ut sig mer. Trafikverket skriver till SVT att kvickleran ”i detta fall påverkat delar av skredets utbredning och omfattning.”
Kvicklera undersöktes inte
Men att det fanns kvicklera kom inte som en överraskning, enligt experter. Bland annat upptäcktes kvicklera i närheten på 80-talet, vid bygget av motorvägen. Trots det gjordes inga tester kring förekomst av kvicklera inför det aktuella bygget, något som är praxis i områden där kvicklera kan förekomma, enligt Mats Karlsson.
– Klart man velat se att man kontrollerat om det är kvicklera eller inte, på något sätt är det ju en flagga för varning , säger han.
Stenungsunds kommun ser över områden
Kommunstyrelsens ordförande i Stenungsund, Olof Lundberg (S), säger att det är Haverikommissionen som nu får utreda om kommunen brustit och att kommunen vidtar åtgärder framåt.
– Det vi gör nu är att se över de områden som har kvicklera, vi har lagt extra pengar i budget för skredsäkring och kring detaljplanerna får vi se på utformningen på ett annat sätt än vi gjort idag, säger Olof Lundberg.
Forskaren Mats Karlsson pekar också på byggherrens ansvar att ta reda på vad marken består av. SVT har utan resultat sökt byggherren för en kommentar.
Trafikverkets undersökningar
- På uppdrag av Trafikverket har ett stort antal borrprover gjorts och så kallade kolvprover som kan ge svar om förekomst av kvicklera.
- Enligt Trafikverket har kvickleran i detta fall påverkat delar av skredets utbredning och omfattning.
- Väg E6 har i de centrala delarna av skredet flyttats 40-50 meter västerut och där ny väg ska byggas finns nu överst omrörd och flyttad lera och delar av de uppfyllnadsmassor som tidigare fanns öster om väg E6.
- Trafikverket har endast bedömt skredets glidyta där nya E6 ska byggas, där varierar nivåerna mellan 9-18 meters djup.
Källa: Trafikverket
Det här är kvicklera
- Kvicklera är en form av högsensitiv lera, som kan förlora i princip all hållfasthet vid kraftig störning, som vid skred. Då kan leran hamna i ett flytande tillstånd.
- Definitionen av kvicklera är att sensitiviteten (kvoten mellan ostörd och omrörd skjuvhållfasthet) ska vara större än 50 och den omrörda odränerade skjuvhållfastheten vara mindre än 0,4 kPa.
Källor: Trafikverket, Statens geotekniska institut