Moderaterna och andra partier till höger föreslog i maj att bjuda in Skolinspektionen till att granska stadens styrning av Göteborgs grundskolor, men kommunstyrelsen sa nej. Nu anser oppositionsledare Axel Josefson (M) att Skolinspektionen skulle kunna styra ”icke-fungerande” skolor i staden.
– Det innebär att Skolinspektionen tar över skolor från kommunen och styr och leder verksamheten och säkerställer att eleverna klarar skolan, förklarar Axel Josefson (M).
Kommunstyrelsen å sin sida menar att problemet inte handlar om bristande kompetens i styrningen.
– Axel Josefson gillar att prata om bra och dåliga skolor. Men skolor har helt andra förutsättningar att klara sig. Det är barnens progression från startlinjen som är det viktigaste, anser grundskolenämndens ordförande Viktoria Tryggvadottir Rolka (S).
Nordost har sämre resultat
I år låg de flesta skolor där en låg andel av eleverna hade godkänt i alla ämnen, och var gymnasiebehöriga, i område Nordost.
Är inte dessa resultat en återspegling av skolsegregation och andra faktorer?
– Det kan jag inte svara på, men det är ingen naturlag, säger Axel Josefson (M).
Kommunen anser att skolor som ligger i utsatta områden har komplexa utmaningar som kommunen redan jobbar på, i form av huvudmannens extraordinära insatser (HEIS) för att identifiera brister i skolor och förstärka deras resurser.
Enligt Moderaterna räcker inte detta, och enligt dem diskuteras idén om att utöka Skolinspektionens möjligheter att ingripa i kommunala skolor, med riksdagsledamöter och partier i regering.
– Det är en kris. Vi ska fortsätta lägga förslag och skapa opinion, säger Axel Josefson (M).
Om kommunstyrelsen får ett formellt förslag om det här, skulle ni tacka nej?
– Absolut. Jag vill inte fråntas mitt ansvar för våra skolor. Det är upp till oss att stötta dem, säger Viktoria Tryggvadottir Rolka (S).
Skolinspektionen vill inte kommentera förslaget
Skolinspektionen vill inte kommentera förslaget, men förklarar vad de i nuläget kan göra i extrema fall.
– På kommunens bekostnad kan vi besluta om att vidta vissa åtgärder som behövs för att brister ska upphöra. Man kan till exempel rekrytera särskilda rådgivare, tillhandahålla extra läromedel eller vidareutbilda lärare, säger Klara Cederlund, chefsjurist på Skolinspektionen .