På Kungsgatan i Göteborg var det fler som röstade för bra kollegor än för en bra chef. Men en hel del svarade också båda, eller hade svårt att välja.
– Chefen är ju alltid viktigast... men nej, man kan ju inte ta bort sina jobbarkompisar, sa Camilla Hennemann, som jobbar för ett IT-konsultföretag.
Är relationen till chefen eller kollegorna viktigast?
Jill • En bra chef uppmuntrar till både öppenhjärtig atmosfär och att som chef kunna ta emot konstruktiv kritik. En sådan chef påverkar också trivseln på arbetsplatsen. Ordning och reda är viktigt, och att det är en verkligt kompetent person. Tyvärr är det sällan man får en sådan chef, vet bara en i mitt arbetsliv som stämmer in på ovanstående kriterier.
Att trivas på arbetet så viktigt för oss alla! • Det är nog svårt att skilja på själva arbetet, kollegor och chef. Eftersom det i de flesta fall samverkar. Men nog märks det när man byter chef, kollegor slutar och nya börjar. Ibland blir det bättre, ibland sämre ... Det kan till och med kännas som om man byter arbete. Man söker inte bara ett arbete utan man får också ett socialt sammanhang som man trivs olika bra med. Och trivs man inte ska man försöka att byta till något man trivs med. För trots allt är det många timmar som vi arbetar idag.
Prestation • Ser man hela bilden så båda väldigt viktiga men efter som att hela samhället drivs mer mot att man ska prestera så tror jag att alla mår skit i slutändan liksom dåliga chefer och kollegor kommer alltid finns då alla inte kan dra jämt men ibland så behöver vi alla tagga ner lite tror jag :)
Moa • Min mormor bor på ett äldreboende och där jobbar alla delade turer. Så är det i hela kommunen. De flesta som jobbar där är vårdbiträden. Några är undersköterskor. De kan jobba 4 timmar på morgonen gå hem på dagen 4 timmar för att sedan komma tillbaka och jobba i 4 timmar. Så borde det inte vara.
Måste lära sig att skilja på jobb och privat • Självklart är både chef och arbetskollegor lika viktiga men i slutet av dagen är man bara människa och får va nöjd med att man gjort sitt bästa och tyvärr räcker inte alltid det för vissa då du ska klyva berg och bygga dalar men inte få något tillbaka gäller oftast kunder som bara ska ha men inte kan ge ett tack eller leende