Göteborgs hamn och onas Attenius (S) kommunstyrelsens ordförande i Göteborg.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
”Det är oerhört nödvändigt” – hör Jonas Attenius (S) berätta mer i klippet. Foto: Lars Wiklund/SVT

Muddring för miljarder framtidssäkrar Göteborgs hamn

Uppdaterad
Publicerad

Under måndagen togs första spadtaget för en farledsfördjupning i Göteborgs hamn. Miljardprojektet Skandiaporten är en förutsättning för att de största fartygen ska kunna ta sig fullastade in i Göteborgs hamn.

– Det kommer vara viktigt för svensk konkurrenskraft, säger infrastrukturminister Andreas Carlson (KD).

Skandiaporten är namnet på det infrastrukturprojektet som ska säkra att de största fartygen kan anlöpa Göteborgs hamn.

– Vi fördjupar farleden, vilket gör att vi möjliggör för världens största containerfartyg att komma in i Göteborgs hamn, säger Göran Eriksson, VD Göteborgs Hamn.

Fördjupa farleden 4 meter

Först ska man förstärka ca 700 meter kaj. Sedan ska man muddra och fördjupa fem kilometer av farleden in i hamnen där djupet ökar från dagens 13,5 meter till uppemot 17,5 meter.

– Det här kommer vara viktigt för svensk konkurrenskraft och för jobb och tillväxt i hela Sverige, säger infrastrukturminister Andreas Carlson.

Miljardsatsning

Projektet beräknas kosta 2,5 miljarder kronor och Sjöfartsverket, Trafikverket och Göteborgs Hamn AB delar på notan.

– Det är oerhört nödvändigt om vi skall ligga i framkant och vara den internationella hamn som Göteborg är, säger Jonas Attenius (S) kommunstyrelsens ordförande i Göteborg.

Skandiaporten

Arbetet är grovt sett indelat i två etapper. Den första omfattar förstärkning och ombyggnad av cirka 700 meter kaj som bland annat inkluderar urschaktning av 15 000 m² terminalyta, slagning av cirka 1 500 bankpålar, ny och kraftigare spont i kajlinjen och placering av erosionsskydd på bassängbotten. Detta för att kunna hantera större fartyg, såväl som en fördjupning av hamnbassängen om ca 7 meter. Om kajen inte förstärks finns risk för att hamnen rasar ut i vattnet.

Etapp två består av en fem kilometer lång fördjupning av farleden som leder in i hamnen. Det rör sig om ett muddringsbehov på totalt cirka 11 miljoner kubikmeter muddermassor, vilket ökar maxdjupet för fartygets djupgående från dagens 13,5 till 16,5-17,5 meter.

Skandiaporten är ett samverkansprojekt mellan Sjöfartsverket, Trafikverket och Göteborgs Hamn. Det gemensamma projektet Skandiaporten är kostnadsbedömt till 2,5 miljarder kr och fördelas lika mellan Sjöfartsverket och Trafikverket 1,255 miljarder kronor och Göteborgs Hamn AB med 1,255 miljarder kronor. Hela projektet ska vara klart kring årsskiftet 27/28.

Källa: Göteborgs hamn

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.