I klippet ovan ser du hur dumpningen skulle kunna gå till.
Det handlar om cirka sex kilometer farled som ska muddras för att göra området i hamninloppet fyra meter djupare, till 17,5 meters djup.
Det innebär att 13,5 miljoner kubikmeter lera måste grävas upp. Enligt beräkningar är cirka två procent förorenad lera, vilket innebär omkring 285 000 kubikmeter.
Förbjudet idag
Leran innehåller bland annat kvicksilver, koppar och tributyltenn (TBT), som förr i tiden fanns i bottenfärger till båtar men som är förbjudet i dag.
– Vi har gjort omfattande utredningar och bedömt miljöriskerna. De visar att det här går att göra utan olägenhet för människors hälsa eller havsmiljö, säger Kristina Bernstén, delprojektledare miljö Skandiaporten, Göteborgs Hamn AB .
Ansökt hos mark- och miljödomstolen
Göteborgs hamn har ansökt hos mark- och miljödomstolen om att få dumpa leran utanför ön Vinga i Göteborg. En process som väntas pågå fram till början av nästa år.
– Vi känner oss säkra i de utredningar och undersökningar som vi har gjort så jag vill förmedla att det inte behöver vara någon oro för den här hanteringen av muddermassor, säger Kristina Bernstén.
Nej från myndigheter
I remissvar till mark- och miljödomstolen säger både Länsstyrelsen och Havs- och vattenmyndigheten nej till Göteborgs hamns och Sjöfartsverkets ansökan om dispens från förbudet att dumpa avfall i havet.
Enligt Länsstyrelsen har det inte gjorts tillräckliga undersökningar av dumpningsplatsen och att det därför inte går att utesluta risken för att det giftiga avfallet sprids och skadar miljön. Havs- och vattenmyndigheten uppger samma sak och att det inte är förenligt med lagstiftningen att ha en soptipp till havs.
Göteborgs hamn
• Sveriges och Skandinaviens största hamn.
• Varje år passerar fler än 800 000 containrar Göteborgs hamn, och 41 miljoner ton gods hanteras. Totalt passerar nära 30 procent av Sveriges utrikeshandel via Göteborgs hamn.
• Hamnen får inget ekonomiskt stöd från ägaren Göteborgs stad utan intäkterna kommer från kunder i form av bland annat koncessionsavgifter, fartygs hamnsavgifter, hyror och arrenden.
• Hamnen har använts i drygt 400 år och byggts ut i flera omgångar.
Källa: Göteborgs hamn.