Till sommaren skulle spårstoppet genomföras, var det tänkt. Det är då spårvagnsspåren ska gå på den nya Hisingsbron istället för på Götaälvbron. Men nu ser tidsplanen ut att vara i fara, något Göteborgs-Posten var först att skriva om.
– Eftersom vi bara kan genomföra det på sommaren när det är lite trafik skulle vi i värsta fall behöva flytta spårstoppet till sommaren 2022, säger Christer Niland på trafikkontoret.
Ett sådant scenario påverkar väldigt mycket annat, bland annat den planerade rivningen av Götaälvbron. Det ska dock sägas med en gång att Christer Niland bedömer den risken som mycket låg.
Plan B
Däremot är det sannolikt att brostängning, som ska vara en helt automatiserad process, får köras mer manuellt och med mer personal fram till sommaren. Då tar stängningen också lite längre tid. Det är vad Christer Niland betecknar som plan B.
– Även om det krävs manuella insatser och lite högre personalkostnader under en period är det väldigt mycket billigare än att flytta spårstoppet ett helt år.
Så vad är det då som gått fel? Christer Niland säger att bron i stängt läge ska ligga jämnt fördelat på ett antal lager, men att man nu får en ojämn belastning. Bron ligger helt enkelt en aning snett.
– Vi pratar om millimetrar här. Men den nedböjningen som sker i balken är större än vad konstruktören räknat med.
Konstruktionsfel
Felet har alltså troligen skett redan vid ritborden, eller snarare dataskärmarna.
– Vi upptäckte det under det testprogram som pågår nu. Först har ju varje komponent testats på fabrik, men det är först när konstruktionen satts ihop som man kan testa hela systemet, säger Christer Niland och fortsätter:
– Att vi skulle upptäcka något fel var väntat, det gör man nästan alltid vid så här stora projekt. Men att det skulle bli just detta var oväntat.
Närmast kommer man att sätta in ett slags hydrauliska dämpare som ska hjälpa bron att komma på rätt plats. De dämparna ska komma vecka nio.
I klippet nedan ser du när Hisingsbrons lyftspann på 750 ton monterades i somras.