När Marco Dakic från Göteborg beställde ett paket med krämer och parfym från Österrike trodde han inte att han en och en halv månad senare fortfarande skulle sitta och vänta på sina varor.
Paketet skickades sista maj och anlände till Sverige den andra juni, enligt Postnord. Vad som händer därefter är oklart.
Två paket – båda borta
Paketet blir liggande, och Marco får svaret att Postnord inte kan lokalisera det, och han ombeds att ta kontakt med avsändaren, och be dem reklamera varan.
– De var så snälla att de skickade nya varor, eftersom jag inte hade fått dem, berättar Marco Dakic.
Men då, två veckor efter att varorna kommit in i landet, anländer slutligen det första paketet till Marco. Trasigt och med varor som inte längre går att använda.
– De kom fram på något mirakulöst sätt, trots att Postnord sagt att varorna var borta och avsändaren skulle göra en reklamation, säger Marco.
Han satte sitt hopp till det nya paketet med varor, som hade skickats och kommit till Sverige den 17:e juni. Men efter tio dagars väntetid fick han veta av Postnord att även detta paket inte gick att hitta. Och att han skulle ringa avsändaren och be dem göra en reklamation – igen.
– De ville inte hjälpa mig att lokalisera paketet utan sa bara att avsändaren skulle reklamera det. Om paketet dyker upp så dyker det upp. När vet vi inte, sa de.
Postnord: Vi har misslyckats
Normalt sett ska ett paket som väl är inne i Sverige ta två till tre dagar att leverera. På PostNord kan man inte annat än konstatera att de här två paketen har tagit alldeles för lång tid och man beklagar det inträffade.
– Det här är jättetråkigt. Vi har misslyckats, för så här lång tid ska det inte ta. Och grejerna ska komma fram, hela och rena, säger Mats Ståhlgren, regionchef för Postnord i västra Sverige.
Enligt Mats Ståhlgren är en del av förklaringen att Postnord har haft mycket paket och brev att leverera den senaste tiden, samtidigt som personalstyrkan inte varit tillräckligt stor.
– Anhopningen av volymer har ökat så väldigt mycket, och då gäller det att bemanna med rätt antal resurser. Och det är någonting som vi tittar på hela tiden, säger han.
Postnord lovar att se över hur mycket personal som behöver tas in för att möta den stora volymen av försändelser.
Men Mats Ståhlgren har i alla fall en glädjande nyhet till Marco Dakic.
– I just det här fallet så har paketet passerat vår hantering under dagen idag, och borde vara hos ombudet imorgon. Men oavsett, det här har tagit för lång tid.
”U-land utan fungerande post”
Men Marco Dakic tycker inte att Postnords förklaring håller. Det var när han blev ombedd att be avsändaren göra en reklamation för andra gången, som det brast för honom.
– Till slut kommer ju försäljare i andra länder att vägra leverera till Sverige. De kommer säga att det där landet är ett u-land utan ett fungerande postsystem, säger han.