SVT Nyheter Västs granskning av Gina Tricots reklamsamarbete med Bianca Ingrosso visade att klädjätten, som utlovat en egen skog, i själva verket bara ägde 503 av skogens totalt 17 600 träd.
Efter granskningen har kampanjen anklagats för greenwashing och i kommentarsfältet på Bianca Ingrossos Instagramkonto – med 1,4 miljoner följare – diskuteras frågan.
Åsikter både för och emot
”Det är klart att Bianca Ingrosso inte har något ansvar för vad hon marknadsför eller säger” frågar sig en Instagramanvändare med uppenbar ironi.
”Samarbetet med Gina Tricot är bara löjligt och visar att du inte bryr dig utan bara är intresserad av pengarna”, skriver en annan.
Många av de som kommenterar stöttar också Ingrosso:
”På vilket sätt är det hennes fel att Gina greenwashade? Och hur fasen skulle hon veta det när ingen annan visste det?”
”Alltså helt galet hur mycket avundsjuka det finns i hennes kommentarer, va glada att hon lyckats.”
Anders pik mot klädjätten
Men det är inte bara i sociala medier som åsikter yttras. Boråsbon Anders Nilsson köpte en trädplanta i en kruka och ställde utanför Gina Tricots huvudkontor med hälsningen: ”Vill härmed skänka ett litet bidrag som hjälp för att få ihop er skog.”
– Lägger man 80 000 kronor på en skog och flera miljoner på en influencer som ska få folk att handla, då får det skrattretande proportioner, säger Anders Nilsson.
Gina Tricot hänvisar till sitt pressmeddelande där de skriver ”med facit i hand kan vi konstatera att antalet träd som finansierades av Gina Tricot inte uppfyller den vetenskapliga definitionen av begreppet skog. Vi kunde istället sagt 'del av en skog' eller 'bidrag till en skog'”.
SVT har sökt Bianca Ingrosso för en kommentar.