Gina Tricot lovade kunderna en helt egen skog fylld med bikupor. I en kampanj anlitade företaget influencern Bianca Ingrosso för att föra ut budskapet.
När SVT granskar kampanjen visar det röra sig om 503 träd på en åker i Danmark och två bikupor som företaget finansierat i två år. Nu anklagas företaget för greenwashing.
Både Bianca Ingrosso och klädjätten får hård kritik på sociala medier. I kommentarer ifrågasätts influencerns roll i samarbetet.
”Hur kan du ta miljoner i lön för att göra reklam för greenwashing? Förstår inte”, skriver en följare i kommentarsfältet.
”Besvikelsen är total över er greenwashing”
Flera följare uttrycker också stöd till Ingrosso och motsätter sig den hårda kritiken.
”På vilket jäkla sätt är det hennes fel att Gina greenwashade? Och hur fasen skulle hon veta det när hon skrev kontraktet när ingen annan visste det?” skriver en följare.
Även på Gina Tricots Instagramkonto uttrycker flera personer sitt missnöje kring kampanjen.
”Besvikelsen är total över er greenwashing. Lika så ert svar i kvällens Aktuellt. Jag har varit kund hos er i över 20 år och numera handlar min dotter hos er. Men iom detta är förtroendet borta och jag kan inte längre fortsätta vara kund hos er.”
Gina Tricot, Bianca och löftet om skogen – se avslöjandet
Biancas bemötande
Bianca Ingrosso har avböjt en intervju med SVT och hänvisat frågorna till Gina Tricot. Efter att granskningen publicerats skriver hon via sin presskontakt i ett mejl till SVT att hon litade på att företaget skulle plantera en skog:
”I samarbetet åtog sig Gina Tricot att plantera en skog och placera ut bikupor, något Bianca självklart litade på skulle genomföras enligt överenskommelsen”.
Gina Tricot: ”Tar fullt ansvar”
Under tisdagen publicerade Gina Tricot ett pressmeddelande där de konstaterar att ”Gina Tricot Forest” inte uppfyller kriterierna för att vara en skog:
”Gina Tricot tar fullt ansvar för hur kampanjen kommunicerades och vill även poängtera att den influencer som frontade kampanjen inte bär något ansvar för informationsinnehållet”.