Under samarbetet med Bianca Ingrosso från maj 2022 till mars 2023 frontade influencern fyra större kampanjer för Gina Tricot – kopplade till hållbarhetsinitiativ.
– Bianca har en stor påverkan på den målgrupp som hon når via sina sociala kanaler. Unga tjejer i Sverige har växt upp med henne, säger Ida Nilsson som har jobbat med marknadsföring i mer än 20 år och de senaste åren med influencers.
”Prislappen blir därefter”
Bianca Ingrosso har 1,4 miljoner följare på Instagram och en Youtubekanal med 400 000 prenumeranter. Utöver det har hon flera företag. På sina plattformar gör Bianca Ingrosso reklam för vad Gina Tricot kallar en helt egen skog – ”Gina Tricot Forest”.
– På det sättet kan Gina Tricot använda hennes personliga varumärke i sin egen marknadsföring. Prislappen blir ju därefter. Men företag räknar så klart på vad de får tillbaka, säger Ida Nilsson.
Gina Tricot Forest kan inte kallas för skog
SVT Nyheter Västs granskning visar att ”Gina Tricot Forest” inte är en helt egen skog. Skogsplanteringen på 17 600 träd ägs av 150 privatpersoner och mer än 20 företag. Och Gina Tricot har köpt en mindre andel: 503 träd.
Vad händer om det Bianca Ingrosso säger i reklamen inte stämmer?
– Skuldfrågan är alltid svår. Som influencer har man alltid ett ansvar eftersom man når många. Men störst ansvar har alltid företaget.
Bianca Ingrosso har avböjt en intervju. Hennes presskontakt skriver i ett mejl till SVT efter att granskningen publicerats:
”I samarbetet åtog sig Gina Tricot att plantera en skog och placera ut bikupor, något Bianca självklart litade på skulle genomföras enligt överenskommelse. Övriga frågor hänvisar jag till Gina Tricot, då de är ansvariga för kampanjen och de budskap som framförts i den.”