Gina Tricot omsätter cirka 1,8 miljarder per år på sin verksamhet och har 150 butiker i fyra länder.
2022 lanserades kampanjen som enligt företaget skulle bidra till biologisk mångfald. Modekedjan satsade på en egen skog, döpt efter företagets namn, och lät influencern Bianca Ingrosso fronta initiativet.
Kampanjen med Bianca Ingrosso håller inte vad den lovar
Men SVT Nyheter Västs granskning visar att kampanjen inte stämmer med verkligheten. Skogen i danska Kalundborg är inte Gina Tricots egen skog – den ägs av 150 privatpersoner och över 20 företag.
– Formuleringen är olycklig. Vi skulle ha formulerat oss annorlunda och har snubblat här, säger Rebecca Watkins, global hållbarhetschef på Gina Tricot.
Det uttalandet kommer efter att SVT Nyheter sökt klädföretaget i nästan två månader för en filmad intervju, för att ställa frågor om löftet om en egen skog.
Till slut ställer Gina Tricot upp i tio minuter och företaget väljer att göra intervjun i sin flaggskeppsbutik i Borås – strax före öppning.
Men innan dess har företaget valt att svara skriftligt: ”Misstaget är helt och hållet vårt ansvar som bolag. Vi har gjort tydliga förändringar i vårt hållbarhetsarbete under dessa två år och vi skulle inte uttryckt oss på samma sätt idag.”
Visste att skogen inte bara tillhörde Gina Tricot
På marken i Danmark har företaget Ecotree planterat 17 600 träd. Men Gina Tricots andel av skogen i Danmark är mycket mindre än så – av dessa äger Gina Tricot bara 503 träd.
– Skogen i sig visste vi hela tiden inte bara skulle tillhöra Gina Tricot. Att vi var en del av den, och här tar vi med oss att det blev otydligt, säger Rebecca Watkins.
Bianca Ingrosso har avböjt en intervju, men hennes presskontakt skriver efter att granskningen publicerats att ”Gina Tricot är ansvariga för kampanjen och de budskap som framförts i den” och att Ingrosso litade på vad som sagts i överenskommelsen.