I en kampanj 2022 lovade Gina Tricot sina kunder en helt egen skog fylld med bikupor. Kampanjen frontades av influencern Bianca Ingrosso.
Men SVT Nyheter Väst kan avslöja att ”Gina Tricot Forest” i verkligheten består av 503 trädplantor på en åker i Danmark – så få träd att ytan inte ens räknas som en riktig skog.
Nu har kampanjen anmälts till Konsumentverket fem gånger.
”Genom att medvetet använda felaktiga påståenden i sin marknadsföring har de vilselett kunder och icke-kunder beträffande Gina Tricots miljöarbete”, skriver en av anmälarna.
Har ännu inte inlett ärende
Om Konsumentverket inleder ett ärende är inte beslutat. I så fall kontaktar de i första hand företaget för att få dem att rätta felet. Skulle de inte komma överens kan ärendet gå vidare till domstol.
– Vi har möjlighet att inleda ärenden mot både företag och influencer, oavsett hur anmälan ser ut, säger Anna Gunnarsson.
Då gäller marknadsföringslagen
Konsumentverket anser att svenska företag och influencers måste ta ett större ansvar när de använder klimatlöften i sin marknadsföring.
– Om man i samma sammanhang som man pratar om sitt miljöarbete marknadsför produkter, då gäller marknadsföringslagen, säger Anna Gunnarsson.
Efter att EU-parlamentet röstat igenom ett nytt direktiv som förbjuder greenwashing ska det bli svårare för företag att marknadsföra sig med klimatlöften.
Att påstå att en produkt är ”klimatneutral” eller ”klimatpositiv” till följd av till exempel klimatkompensation blir förbjudet.
Svårigheter att styrka klimatpåståenden
Konsumentverket beslutade att stämma Arla för deras kampanj ”Netto noll klimatavtryck” för vilseledande marknadsföring. Detta dömdes mejeriföretaget för i patent- och marknadsdomstolen 2023.
– Med anledning av domen är det tydligt att det finns uppenbara svårigheter att styrka klimatkompensationspåståenden.
SVT söker Gina Tricot och Bianca Ingrosso.
Gina Tricot, Bianca och löftet om skogen – se avslöjandet
VAD ÄR GREENWASHING?
Greenwashing är ett begrepp som kan innefatta många olika saker. Att framställa en produkt som mer hållbar än vad den i själva verket är, genom vilseledande marknadsföring, kallas för greenwashing.
Det kan också innebära att företag genom att belysa enskilda miljövänliga insatser försöker få sina produkter att framstå som bättre ur miljösynpunkt än vad de egentligen är.
Källa: Konsumentverket