Anna Gunnarsson, jurist på Konsumentverket. Till höger ett montage av en karta över Ginaskogen ovanifrån och en bild utifrån deras utifrån.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Vad gäller när företag och influencers marknadsför gröna löften? Hör Anna Gunnarsson, jurist på Konsumentverket, berätta vad lagen säger. Foto: SVT/Google Earth

Efter SVT:s granskning av skogskampanjen – Gina Tricot och Bianca Ingrosso anmäls till Konsumentverket

Uppdaterad
Publicerad

Både Gina Tricot och Bianca Ingrosso anmäls till Konsumentverket efter SVT:s avslöjande. Och enligt regelverket kan både företag och en influencer fällas för samma kampanj – om det som påstås i kampanjen bryter mot marknadsföringslagen.

– Det man påstår måste man kunna bevisa är sant, säger juristen Anna Gunnarsson på Konsumentverket.

I en kampanj 2022 lovade Gina Tricot sina kunder en helt egen skog fylld med bikupor. Kampanjen frontades av influencern Bianca Ingrosso.

Men SVT Nyheter Väst kan avslöja att ”Gina Tricot Forest” i verkligheten består av 503 trädplantor på en åker i Danmark – så få träd att ytan inte ens räknas som en riktig skog.

Gina Tricot och kampanjen med Bianca Ingrosso

Nu har kampanjen anmälts till Konsumentverket fem gånger.

”Genom att medvetet använda felaktiga påståenden i sin marknadsföring har de vilselett kunder och icke-kunder beträffande Gina Tricots miljöarbete”, skriver en av anmälarna.

Har ännu inte inlett ärende

Om Konsumentverket inleder ett ärende är inte beslutat. I så fall kontaktar de i första hand företaget för att få dem att rätta felet. Skulle de inte komma överens kan ärendet gå vidare till domstol.

– Vi har möjlighet att inleda ärenden mot både företag och influencer, oavsett hur anmälan ser ut, säger Anna Gunnarsson.

Då gäller marknadsföringslagen

Konsumentverket anser att svenska företag och influencers måste ta ett större ansvar när de använder klimatlöften i sin marknadsföring.

– Om man i samma sammanhang som man pratar om sitt miljöarbete marknadsför produkter, då gäller marknadsföringslagen, säger Anna Gunnarsson.

Efter att EU-parlamentet röstat igenom ett nytt direktiv som förbjuder greenwashing ska det bli svårare för företag att marknadsföra sig med klimatlöften.

Att påstå att en produkt är ”klimatneutral” eller ”klimatpositiv” till följd av till exempel klimatkompensation blir förbjudet.

Svårigheter att styrka klimatpåståenden

Konsumentverket beslutade att stämma Arla för deras kampanj ”Netto noll klimatavtryck” för vilseledande marknadsföring. Detta dömdes mejeriföretaget för i patent- och marknadsdomstolen 2023.

– Med anledning av domen är det tydligt att det finns uppenbara svårigheter att styrka klimatkompensationspåståenden.

SVT söker Gina Tricot och Bianca Ingrosso.

Gina Tricot, Bianca och löftet om skogen – se avslöjandet

VAD ÄR GREENWASHING?

Greenwashing är ett begrepp som kan innefatta många olika saker. Att framställa en produkt som mer hållbar än vad den i själva verket är, genom vilseledande marknadsföring, kallas för greenwashing.

Det kan också innebära att företag genom att belysa enskilda miljövänliga insatser försöker få sina produkter att framstå som bättre ur miljösynpunkt än vad de egentligen är.

Källa: Konsumentverket

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Gina Tricot och kampanjen med Bianca Ingrosso

Mer i ämnet