När Robin Jelkeståhl fick tillgång till sin nya lägenhet i Vänersborg, ville han inte flytta in. Han ansåg att städningen som Vänersborgsbostäder hade godkänt inte var tillräcklig och kontaktade hyresvärden som tyckte att besiktningen var korrekt.
– Jag vill inte laga mat på köksbänkar med beläggningar, det är inte mitt jobb att göra rent. Jag undrar om besiktningsmannen hade något protokoll alls att gå efter.
Kopplade in Hyresgästföreningen
Det krävdes att Robin kopplade in hyresgästföreningen innan bostadsbolaget skickade en ny besiktningsperson som kunde konstatera att lägenheten behövde ytterligare städning. Något som Gunnar Johansson, VD för Vänersborgsbostäder beklagar.
– Flyttar man in hos Vänersborgsbostäder så ska man alltid få en välstädad lägenhet, punkt. I det här fallet har vi missat att kontrollera på ett antal ställen. Vi brukar erbjuda två alternativ vid de tillfällena. Antingen städar man lägenheten själv och får ersättning för det, eller så anlitar vi en städfirma, vilket vi gjorde i det här fallet.
Robin Jelkeståhl och Vänersborgsbostäder har kommit överens och en ny städning av lägenheten har skett.
Vanligt fenomen
Men hur pass vanligt är det att boendet inte är i önskvärt skick när en ny hyresgäst flyttar in? Sara Andersson, enhetschef för den juridiska enheten på Hyresgästföreningen i väst, menar att fenomenet är relativt vanligt.
– När vi blir kontaktade så är det ofta efter att en hyresgäst flyttat in i en smutsig lägenhet, man har anmält till hyresvärden i riktig ordning och de har nekat att fixa problemet, säger hon och fortsätter:
– Det viktiga i det skedet är att man har en del dokumentation för att kunna styrka eller bekräfta att lägenheten var ostädad. Kan man det så har man rätten på sin sida.
Hyresvärdens ansvar
Enligt Sara Andersson är det hyresvärden som ska se till att den utflyttade hyresgästen har städat ordentligt.
– Till ny hyresgäst som tecknat ett kontrakt så är det hyresvärden som ska tillhandahålla en städad lägenhet. Det är ju det som du tecknat ett kontrakt på.