En person står i en sporthall och tränar fotboll, med ena foten som stöttar en fotboll på golvet. I bakgrunden syns en grön målvaktsbur och flera spelare som övar. Väggarna är av trä och rummet har god belysning.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
”Det är något magiskt coach Bafren har gjort” hör Kevin berätta om idén med att kombinera läxhjälpen med fotbollsträningarna. Foto: Laura Vandelin

Så ökade Lövgärdesskolan närvaron hos eleverna

Uppdaterad
Publicerad

Gå på läxhjälpen för att få spela i skolfotbollen – det ”kravet” fick eleverna på Lövgärdesskolan i Göteborg. Något som snabbt ledde till att närvaron ökade och skolresultaten förbättrades.

– Det är något magiskt som vår coach Bafren har gjort, säger eleven Kevin Nakhai.

Under våren införde Lövgärdesskolan Skol-IF – en skolidrottsförening som gav eleverna möjligheten att spela fotboll gratis efter skolan.

I samband med att intresset för fotbollen ökade minskade tiden eleverna la på plugget.

– Träningarna krockade med läxhjälpen. Tiden eleverna la ner på fotbollen påverkade skolarbetet och närvaron på främst läxhjälpen, säger Bafren Reza, koordinator på Skola som arena och coach för laget.

Trots tre läxhjälpare på plats varje tisdagseftermiddag var det i snitt bara tre elever som närvarade.

– Det var så synd att ingen gick dit och tanken var ju inte att fotbollen skulle påverka skolan. Därför fick jag idén om hur vi kunde kombinera fotbollen med läxhjälpen, säger Bafren Reza.

Närvaron ökade på läxhjälpen

Fotbollsträningarna bytte dag till torsdag så de inte skulle krocka med läxhjälpen och sedan ställdes en väldigt stark rekommendation från Bafrens sida: för att få spela i fotbollslaget skulle man närvara på läxhjälpen, något som även P4 Göteborg tidigare rapporterat om.

Från att ha varit tre elever i klassrummet var det snart uppemot 30 stycken som deltog på läxhjälpen.

– Till en början var vi tveksamma och förstod inte varför vi skulle gå dit, men nu funkar det jättebra. Jag har höjt mina betyg och mina föräldrar är också nöjda, säger eleven Kevin Nakhai.

Han går i årskurs nio på skolan och förutom att spela i skolans herrlag är han även coach för de yngre tjejerna som spelar i Skol-IF.

Ökad lagkänsla

– Jag blir så glad när eleverna själva kommer fram och stolt visar att de höjt sina betyg och presterat bättre på proven, säger Bafren Reza.

Varför har det funkat så bra?

– När hela laget går till läxhjälpen tillsammans skapas en lagkänsla och ingen elev behöver heller pekas ut för att den kanske har det svårare i skolan eller är i behov av extra hjälp.

Det finns ju elever som redan sköter skola, vad säger de om ”kravet” du ställt om att närvara på läxhjälpen för att få spela fotboll?

Det stämmer, vissa behöver ingen läxhjälp, men de kommer ändå för att hjälpa sina kompisar, för lagkänslans skull och för att det är så trevligt att vara där. Och som sagt, det är inget tvång, säger Bafren Reza.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.