Mitt i pågående lågkonjunktur och krisande batteritillverkaren Northvolts nedskärningsbesked samlades industritopparna till Industridagen 2024 i nybyggda World of Volvos lokaler i Göteborg.
Dagen presenterades som ”en inspirerande förmiddag med fokus på innovation och kompetensförsörjning i den gröna omställningen.” Men frågorna efteråt handlade till största delen om den pågående krisen för Northvolt och den avstannande omställningen i bilindustrin.
– Efterfrågan på elektriska fordon har inte tagit av på den nivån som industrin har räknat med, säger Martin Lundstedt, vd på AB Volvo som nyligen meddelade att man skjuter upp byggstarten för batterifabriken i Mariestad, just på grund av bristande efterfrågan på eldrivna fordon.
Oppositionen skyller på regeringen
Höga priser på elbilar och minskade subventioner från staten har pekats ut som bidragande orsaker till krisen och den dröjande omställningen, bland annat av Centerpartiets klimat- och energipolitiske talesperson, Rickard Nordin (C).
– Sänker man priset på utsläpp och fossilt och ökar det på elbilar, ja då kommer folk köpa färre elbilar, säger han.
Statsministern: ”Helt obegripligt”
Statsminister Ulf Kristersson (M) stod för inledningstalet på Industridagen, men att regeringen skulle bära ansvar för en försenad omställning och batterikris är kritik som Ulf Kristersson inte alls förstår.
– Nej, den är helt obegriplig. Det är de som har lagt ner svensk kärnkraft, de har ju vållat det här problemet, säger statsministern och fortsätter,
– Nu vänder vi på kuttingen och bygger ut kärnkraften.