Infrastrukturen för tågtrafiken ska byggas ut och befintlig järnväg ska rustas upp för flera hundra miljarder kronor under de närmaste tio åren, samtidigt är det redan nu en stor brist på tågtekniker.
Det är dessutom få som vill utbilda sig till det. På yrkeshögskoleutbildningen för tekniker för spårbundna fordon i Falköping är det bara fyra elever på de 20 platserna. Daniel Blomdahl är en av dem.
– På många sätt har det varit bra så klart för det blir mycket tid med läraren. Men också tråkigt att det är så dåligt intresse för yrket, säger han.
Läggs ner efter en omgång
Eleverna får lära sig hur de utför underhåll samt reparera fordon och maskiner som förekommer inom järnvägsbranschen. De kan också senare specialisera sig på till exempel bromsar, motorer eller styr- och elsystem.
– Man kan likna det med arbete på en bilverkstad, men fordonen är tyngre och större, säger Daniel Blomdahl.
Utbildningen i Falköping har knappt funnits i ett och ett halvt år. Ändå väljer kommunen att lägga ner den vid årsskiftet på grund av bristande elevunderlag.
– Vi trodde att intresset skulle vara mycket större eftersom det är ett bristyrke i Sverige, säger Caroline Lundberg (M), ordförande i kompetens- och arbetslivsnämnden i Falköpings kommun.
Svagt intresse
I kommunen finns verkstäder som håller på med service och underhåll inom tågbranschen så praktikplatser har det varit gott om.
– Vi tyckte att vi hade så bra förutsättningar, men intresset för tekniska utbildningar är svagt över lag, säger Lundberg.
Fritiof Schiller är ordförande för ledningsgruppen för utbildningen tekniker för spårbundna fordon och han förstår varför kommunen väljer att lägga ner.
– Det är trist men förståeligt för det är svårt för en liten kommun att finansiera ett regionalt och nationellt behov på egen hand.