Turerna kring den tänkta batterifabriken i Torslanda i Göteborg fortsätter. Nyligen meddelade Volvo Cars att de vill köpa Northvolts andel i det samägda batteritillverkningsbolaget Novo Energy.
Nu har Novo Energy reviderat sin ansökan hos Energimyndigheten inom ramen för Industriklivet. Och det rejält.
För ett år sedan ansökte de om 12,7 miljarder, vilket Dagens Nyheter var först att rapportera om. Nu vill de ha 299 miljoner.
Christian Jebsen, kommunikationsansvarig vid Novo Energy har avböjt att svara på frågor men skriver följande i ett sms till SVT Nyheter Väst.
”Det har felaktigt rapporterats i media att NOVO Energy ansökt om 12,7 miljarder i stöd. Vad ett stöd från Industriklivet slutar på, om något, avgörs när ansökan handlagts av Energimyndigheten. För att förtydliga och för att undvika missförstånd så ligger den förväntade graden av stöd på ca 300 miljoner.”
Energimyndigheten: ”Tar hänsyn till många frågor”
Anna Thorsell är handläggare vid Energimyndigheten. Hon kan i nuläget varken säga om Novo kommer få de pengar de ansökt om eller när ett beslut ska fattas.
Hon vill inte heller kommentera hur turbulensen kring Northvolt påverkar beslutet eller det faktum att Volvo Cars sagt att de måste hitta en ny batteripartner för att fabriken ska byggas.
– Vi tar hänsyn till många frågor. Det är för tidigt att säga, säger Anna Thorsell.
Partner avgör framtiden för fabriken i Torslanda
Kostnaderna för batterifabriken beräknas enligt ansökan till 17,2 miljarder kronor. När projektet lanserades var siktet inställt på en fabrik med 3 000 anställda.
Karin Olander, fordonsreporter på Dagens Industri, menar att framtiden för Torslandafabriken kommer att klarna om Volvo lyckas hitta den partner de behöver.
– Allting hänger på om det kommer in någon utifrån och hjälper Volvo Cars med den delen, säger hon.