Lars Backström, vd Västtrafik, skylt som visar inställda turer på grund av personalbrist

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Redan för fyra år sedan larmade Västtrafik om förarbristen. Hör vad som hänt sedan dess. Foto: SVT

Tusentals inställda bussar – så slår bristen på bussförare

Uppdaterad
Publicerad

Ett framtidsyrke. Så beskriver vd:n för Västtrafik jobbet som bussförare. Tre gånger fler turer har ställts in i länet i höst jämfört med samma tid förra året – på grund av brist på förare. 

– Det är förstås inte så vi tänkt det, säger Lars Backström, vd för Västtrafik. 

Den låga novembersolen blänker på den blåa bussen som parkerats framför Svenska mässan i Göteborg. Några ungdomar som besöker jobb- och utbildningsmässan köar för att testa förarstolen. 

– Vi är här för att marknadsföra yrket. Vi passar på att visa upp oss och se om vi kan få napp, säger Lars Backström, vd för Västtrafik. 

“Stor utmaning” 

Bara i Göteborg behövs 100 till 150 nya bussförare, och lika många spårvagnsförare, enligt Västtrafiks vd. 

– Det är en stor utmaning, säger han.

”Lyckades inte rekrytera”

Företagen Transdev och Keolis kör mycket av Västtrafiks trafik i Göteborg. De är, enligt Västtrafik, de bolag som haft störst problem med inställda turer på grund av förarbrist.

– Vi lyckades inte rekrytera tillräckligt mycket förare när vi utökade trafiken i somras. Någonstans är det inte tillräckligt attraktivt att vara bussförare. Vi har gått från kollektivavtalets ramtid på 13 timmar till 10 timmar lokalt i Göteborg för att möta det, säger Henrik Pamp, affärschef Transdev GMP.

Keolis såg tydliga problem med bristande bemanning efter sommaren, främst på grund av ökad konkurrens om förarna.

Satsar på utbildning

För att locka personer till yrket satsar Västtrafik på att finansiera utbildningen. I år handlar det om 6 miljoner kronor. Nästa år är planen att dubbla det. 

– Vi behöver jobba på flera fronter. Det är ett exempel, säger Lars Backström, vd för Västtrafik.

Västtrafik uppger att rekryteringseventet gav mer än 100 ansökningar.

Mona Burås Dieng, aktiv i Kommunal och fritidspolitiker för Socialdemokraterna, kör buss.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Bussföraren Mona Burås Dieng (S) tror bristen på förare beror på arbetsmiljön. Foto: SVT

Mona Burås Dieng kör buss i Kungälv. Hon är aktiv inom fackförbundet Kommunal, och har även engagerat sig politiskt för Socialdemokraterna. Hon lyfter en annan förklaring till bristen på bussförare: Arbetsmiljön.

– Vi har väldigt långa arbetstider.

Vill se bättre arbetsvillkor

Det rödgröna styret i regionen har beslutat att Västtrafik ska utreda om det går att ställa mer krav på goda arbetsvillkor för förare i upphandlingen av trafiken.

Louise Jeppsson (V) ordförande för Infrastruktur- och kollektivtrafiknämndeb

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Louise Jeppsson (V) säger att förarbristen är så akut att de måste vända på alla stenar. Foto: SVT

Inställda Bussturer

Så här många turer har ställts in totalt i år i regionen på grund av personalbrist. Motsvarande siffra för 2022 visas inom parenteserna.

  • Augusti: 583 (485)
  • September: 1308 (230)
  • Oktober: 1476 (377)

Totalt har tre gånger fler turer ställts in under perioden augusti till oktober jämfört med samma tid förra året.

Transdev och Keolis är de bolag som haft störst problem med inställda turer på grund av förarbrist. Mellan augusti och oktober hade de tillsammans 2 960 inställda turer. Att jämföra med 755 inställda turer under samma period förra året. 

Källa: Västtrafik

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.