I mitten av januari kolliderade ett pendeltåg med en lastbil i Ramseröd öster om Uddevalla. Nu fastslår en utredning av Statens haverikommission att korsningen saknade detektorer för att varna lokföraren om hinder på spåret.
– Vissa anläggningar har detektorer och den här korsningen hade inte en sådan. Vi har ställt rekommendationer sedan 2006 om att utrusta anläggningarna med detektorer eller motsvarande, säger Johan Gustafsson, utredningsledare på statens haverikommission.
Lokföraren omkom och fem personer fördes till sjukhus med lindriga skador. Lastbilschauffören klarade sig från fysiska skador.
Säkerhet vid plankorsningar
- Drygt 2 000 korsningar har i dag hel- eller halvbommar. Samtliga är utrustade med även ljus- och ljudsignaler som varnar för när bommarna fälls.
- Helbommar stänger av hela körbanan och är vanligast i tätorter där gående och cyklister förekommer.
- Halvbommar täcker bara körfältet till höger för den som färdas längs vägen mot plankorsningen. Den är vanligast utanför tätorter där färre gående finns.
- Hinderdetektorer kompletterar helbommar och kontrollerar om det finns några hinder i plankorsningen. Om så är fallet, och en bil står på spåret, fälls bommen inte ner – för att bilen ska kunna ta sig därifrån. Samtidigt larmas tåget för att bromsa in.
- Vilket skyddsalternativ som passar bäst avgörs i första hand av plankorsningens ändamål och vilka fordon som korsar den, samt vilken hastighet tågen som passerar får köra i.
Källa: Trafikverket