Forskare från Högskolan i Skövde, Högskolan Väst och Göteborgs universitet har intervjuat 113 chefer och 555 butiksanställda. Resultatet är tydligt. Relationerna på arbetsplatsen är väldigt centrala för att vi ska trivas på jobbet. Men allra viktigast för trivseln, klart viktigare än relationen till arbetskamraterna i övrigt, är den anställdes relation är till chefen.
– Relationen till chefen är den enskilda faktor som betyder mest för trivseln, konstaterar Thomas Andersson.
Att relationen fungerar bra är bådas ansvar, framhåller Thomas Andersson, som noterar att många anställda är väl passiva i sin relation till sin chef.
– Många medarbetare ser det som att det är chefens ansvar att relationen ska fungera. Men chefen är inte tankeläsare.
Hör Thomas bästa tips för en bra relation – både till dig som chef och till dig som anställd.
Om studien
Forskningsartikeln ”How You Appraise Your Relationship With Your Colleagues Matters, but Not as Much as How You Appraise Your Relationship With Your Manager: Predicting Employee Job Satisfaction and Commitment” publicerades i Psychology of Leaders and Leadership.
Resultaten bygger på data insamlat från 113 chefer och 555 butiksanställda i olika sektorer inom detaljhandeln i åtta svenska städer.