Personalstrategerna är ett ekonomiskt framgångsrikt företag som har 50 kontor över hela landet, och som vuxit i raketfart. Det är ett företag som håller hög profil. I årsredovisningen för 2010/2011 står det såhär:
”Personalstrategerna utgår från att kunden är början, slutet och vägen i vår verksamhet. Kunden står i centrum och ett bra arbete för oss är nöjda, mycket nöjda kunder.”
Men den här verksamheten lever inte upp till det som utlovas enligt deltagare som Västerbottensnytt träffat.
– Det känns som att vara i ett fängelse och om jag inte går dit så kommer jag inte att få betalt. Och om jag ska vara ärlig så går de flesta dit bara för att få sin ekonomiska ersättning, säger en man.
”Totalt slöseri”
– Okej, de kallar det för utbildning, jag kallar det för ett totalt slöseri med tid, säger en annan av deltagarna.
Beskrivningen av brister i utbildningen stämmer med det Västerbottensnytt berättat tidigare om utbildningsföretaget Movant, som fått så hård kritik att man nu stängt utbildningen fram till nästa år. Där har elever suttit sysslolösa och utan att ha tillgång till internet.
Här omfattar bristerna enligt eleverna till exempel undermåligt material och dåliga lokaler.
– Vi har suttit i rum som har varit anpassade för 15 personer där vi varit 40 personer i samma rum och efter en stund kan man knappt andas.
Alltför blandade grupper
– Jag har studerat datavetenskap i fyra år och har diplom från USA, varför ska jag på studiebesök där jag får se hur man stöper ljus, frågar sig deltagaren som tyckte att det var slöseri med tid.
Enligt Personalstrategernas vd Per Fredriksson har deras utbildning aldrig besökt någon ljusstöpning, och i övrigt finns det förklaringar till varför enskilda individer kan vara missnöjda. I grupperna finns det allt från analfabeter till högutbildade som pratar olika språk och därför är det svårt att alltid lyckas individanpassa till 100 procent. Dessutom har verksamheten vuxit senaste tiden, därav trångboddheten.
– När vi efter sommaren förstod hur många fler som skulle gå utbildningen startade processen att hitta andra lokaler och idag har vi bytt till större lokaler. Flytten sker den här veckan, berättar Per Fredriksson och fortsätter:
– Om det är det någon som är missnöjd med någon aktivitet eller något annat så lyfter vi upp det, lyssnar och försöker göra bättre.
Känner inte igen kritiken
Eleverna menar dock att de framfört kritik många gånger både till Personalstrategerna, handläggare vid Arbetsförmedlingen och så kallade etableringslotsar – och att de har blivit lovade förbättringar som inte blivit verklighet.
– Jag känner inte igen detta. Jag har pratat med arbetsteamet i Skellefteå och ingen av dem känner heller igen den beskrivningen.
De här nya svenskarna tycker ändå att det är hemskt att statens pengar används på detta sätt – eftersom de vill vara en tillgång – och inte en börda för samhället.
– Problemet är ju att många invandrare aldrig har fått något alternativ, säger kursdeltagaren som upplever utbildningen som meningslös.
Läs fler av elevernas reaktioner efter Västerbottensnytts granskning här!