Tidigare idag släpptes en oberoende konsultrapport som visar att det bland annat var ett underdimensionerat bromssystem som orsakade olyckan när brobalken skenade iväg i september. Entreprenören GRK hade litat på att friktionen skulle bromsa tillräckligt istället för att använda någon form av aktiva bromssystem, men den skenande brobalken skapade större krafter än vad bromsarna kunde hantera.
Alla skador på bron är inte utredda än, men på presskonferensen idag berättade GRK hur man ska gå vidare nu.
– Vi lyfter upp hela balken och kapar av den och för den till land där vi reparerar den. Två pelare ska repareras på plats. När delarna sedan är utbytta ska vi lansera bron på nytt, säger Magnus Ahlskog, som är platschef för GRK.
Kostnad inte klar
Hur lång tid det tar är svårt att säga. Bron skulle ha varit klar till senhösten i år. Arbetet innebär väldigt stora risker, enligt GRK.
– Bron blir minst ett år försenad, säger Gerhard Barrestål, som är projektledare på Trafikverket.
Någon kostnad kan ingen av parterna uppge i dagsläget.
– Det finns en försäkring och ett kontrakt med entreprenören. Vi anser oss inte vara vållande, säger Trafikverkets Gerhard Barrestål.