Marknadschef Anders Hugosson på Bostaden

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
”Vi håller absolut inte med” – se marknadschef Anders Hugosson på Bostaden svara på kritiken mot det nya kösystemet. Foto: Mira Myllyniemi/SVT

Bostadens nya kösystem i Umeå sågas: ”Totalhaveri till förslag”

Publicerad

Bostaden i Umeå har gjort om sitt kösystem – i stället för Trogen kund får befintliga hyresgäster extrapoäng och behåller största delen av kötiden om de byter lägenhet. Det nya kösystemet kritiseras nu av personer som försöker få en lägenhet.

– Det här är ju ett totalhaveri till förslag. Jag har svårt att se hur det här ska lösa ett enda problem på området, säger Jesper Westermark som är en av kritikerna.

Det kommunala bostadsbolaget Bostaden ändrar sitt kösystem och lojalitetsprogrammet Trogen kund skrotas.

Då SVT Västerbotten rapporterade om ändringen kom det in mängder av kritik gällande det nya systemet.

– Det nya kösystemet riskerar att skapa en ännu större klyfta mellan etablerade hos Bostaden och de som söker sin första lägenhet än Trogen kund-systemet, säger Jesper Westermark till SVT.

På sociala medier skriver andra:

”Att aldrig nolla kötid för dom som redan bor hos bostaden skapar ju en total utlåsning.”

”Det är som arbetsmarknaden, hur ska man kunna visa på att man är en bra hyresgäst om man inte får chansen?”

Gynnar bara de som bott hos Bostaden länge

Det som många har reagerat på är att kötiden nollas när man flyttar in första gången, medan den inte gör det om man redan bor hos Bostaden och vill byta lägenhet.

Då förlorar man bara extrapoängen, det vill säga den halva poängen extra man får per år från den dag man har fått sin första bostad.

– Det här gynnar bara dem som haft samma lägenhet hos Bostaden riktigt länge. De som fått sin kötid nollad nyligen eftersom de flyttat in eller bytt lägenhet är de största förlorarna, säger Jesper Westermark.

Enligt det nuvarande systemet nollas kötiden också när man byter bostad. I stället blir man en del av Trogen kund-programmet efter fem år och har då förtur till lägenheter om man vill byta.

Bostaden: ”Mycket bättre lösning”

Bostadens marknadschef Anders Hugosson säger att de inte håller med om att det nya kösystemet skulle vara sämre än det gamla.

– Vi känner oss trygga i att den här lösningen är väldigt mycket bättre, säger Anders Hugosson, marknadschef på Bostaden.

I klippet ovan ser du honom svara på kritiken.

SÅ FUNKAR DET NYA KÖSYSTEMET

När man står i kö: 1 poäng/dag

Från den dag man blir hyresgäst hos Bostaden: 0,5 extrapoäng/dag

Vid inflytt som ny kund till Bostaden: Alla poäng tappas

Vid flytt från en lägenhet till en annan inom Bostaden: Enbart extrapoängen tappas

Vid utflytt från Bostaden: Extrapoängen tappas

Vid inflytt i studentlägenhet eller studentrum: Inga extrapoäng tappas, inga extrapoäng erhålls, 6 mån spärrtid för omflytt

Källa: Bostaden

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.