Efter att EU-kommissionen uppmärksammat att kollektivavtalet, som gäller för anställda i kommuner och regioner, inte följt reglerna i EU:s arbetstidsdirektiv tvingades arbetsmarknadens parter att införa reglerna i avtalet för att Sverige inte skulle riskera böter.
Umeåregionens brandförsvar var, precis som flera andra räddningstjänster runtom i landet, kritiska till dygnsviloreglerna i arbetstidsdirektivet och ansökte om dispens.
Personalen ville fortsatt kunna arbeta dygnspass.
– Räddningstjänstens bemanning och kvalitet påverkas av detta, vilket i sin tur påverkar medborgarna, säger Ted Nilsson.
”Vi lever i ovisshet”
Arbetstidsnämnden beviljade dispensansökan från dygnsviloreglerna – ett beslut som gäller fram till oktober 2025.
Men lokalt är både arbetsgivare och arbetstagare i Umeå kritiska till dispensprocessen och att arbetstidsnämnden måste godkänna deras ansökan.
I det nya kollektivavtalet från april enades parterna om att räddningstjänsten ska få ett förenklat dispensförfarande och att en översyn av arbetstidsreglerna ska göras.
Vill förhandla lokalt
Ted Nilsson är inte nöjd med det nya kollektivavtalet och önskar att räddningstjänsten får samma regler som bland annat personliga assistenter. De går på en annan bilaga i kollektivavtalet och kan arbeta dygnspass efter lokala MBL-förhandlingar.
– Vi vill inte söka dispens nationellt. Det är en ganska krånglig väg, säger han.
Sveriges kommuner och regioner, SKR, menar att det finns goda skäl att MBL-förhandling om dygnspass finns hos personliga assistenter och inte hos räddningstjänsten.
”Det kan bara användas när brukarens rättigheter annars skulle inskränkas – tex genom att en aktivitet inte kan genomföras på grund av att ett personalbyte annars skulle behövas. Typfallet är en resa utanför bostadsorten”, skriver SKR i ett mejl.
Arbetstidsdirektivet, DIspens & Arbetstidsnämnden
Efter att EU-kommissionen uppmärksammats på att kollektivavtalet, som gäller för anställda i kommuner och regioner, inte följt reglerna i EU:s arbetstidsdirektiv från 2003 tvingades arbetsmarknadens parter att införa reglerna i kollektivavtalet för att Sverige inte skulle riskera böter.
Flera yrkesgrupper, däribland räddningstjänsten, blev tvungna att ansöka om dispens från reglerna om dygnsvila via arbetstidsnämnden. Nämnden inrättades av arbetsmarknadens parter och har som uppgift att pröva övergripande och principiella frågor som rör reglerna i arbetstidsdirektivet samt beslut om just dispenser.
Källor: EU-kommissionen, Kommunal, SKR
MBL-förhandling
Principen för den allmänna förhandlingsskyldigheten enligt Medbestämmandelagen, MBL, är att en part är skyldig att ställa upp till förhandling när motparten begär det. Reglerna om förhandlingsskyldighet innebär att arbetstagarorganisationerna har medinflytande i frågor som arbetsgivaren beslutar om.
Medinflytande innebär att arbetsgivaren måste avvakta med sitt beslut tills förhandlingar genomförts med arbetstagarorganisationen. Förhandlingen ska genomföras i så god tid och på så tidigt stadium i beslutsprocessen att arbetstagarorganisationerna har en reell möjlighet att påverka beslutsunderlaget. Det är vidare viktigt att förhandlingen sker på rätt nivå i organisationen. Den ska ske där beslutet kommer att tas.
Källa: SKR