bäruppköparen Krystyna Felczak – en kvinna som bär en back, blåbär i packar på golvet i ett lagerutrymme

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
”Bären finns i skogen – men det finns färre plockare” – bäruppköparen Krystyna Felczak i Hällnäs berättar om hur läget förändrats sedan förra året. Foto: Anders Öhlund/SVT

Brist på plockare höjer bärpriset – uppköparen: Högsta på 10 år

Uppdaterad
Publicerad

Bristen på bärplockare har gjort att priset på hjortron och blåbär stigit kraftigt.

– Det är gott om bär i skogen men det är få svenskar som vill plocka, säger Krystyna Felczak, bäruppköpare i Hällnäs.

Många av de thailändska bärplockarna som ansökt om att få plocka bär i Sverige under 2024 fick avslag sedan Migrationsverket förstärkt kontrollerna av bemanningsföretagen.

På grund av detta är det betydligt färre som plockar bären i skogarna. De som plockar och väljer att sälja till bäruppköpare kan därför få betydligt mer betalt i år.

Bärbranschen

– I fjol gav jag 70 kronor per kilo för hjortron, i år 100 kronor. För blåbären var priset i fjol 15 kronor kilot, i år 20, och nu höjer jag till 24 kronor till plockarna, säger bäruppköparen Krystyna Felczak i Hällnäs.

Detta är det högsta priset hon betalat på tio år.

”Priserna kommer rusa”

– Jag får in för lite bär. Det är få som vill plocka trots att man utan svårighet kan tjäna 3 000 kronor på en dag. Vill man plocka en månad blir det lätt över 100 000 nu, säger Krystyna Felczak.

Hjortronsäsongen är över, det som nu går att plocka blåbär och snart lingon.

– Det är få svenskar som vill plocka, men nästa vecka får jag upp några äldre plockare från Polen. De har varit här tidigare. Vad som händer nästa år blir spännande att se. Jag tror att priserna till plockarna kommer att rusa upp ännu mer nästa säsong, säger Krystyna Felczak.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Bärbranschen

Mer i ämnet